torsdag 17. april 2008

Iberiasnilen på plass

Foto: Kow d.e. 170408 ©

Nå er sommeren på veg. I dag fikk vi det avgjørende tegnet på at vinteren er over. Iberiasnilen. Hagens plageånd nummer 1.

Trinn for trinn er sommeren kommet nærmere. Først kom hestehoven. Så krokusen og blåveisen.
Og på mine kanter er skogbunnen full av hvitveis. Bedskråningene og bringebærbedet også. Og der er de ikke velkomne. De har et rotsystem som er bortimot verre en kveke. Selv bitte små deler av en rot gir en ny plante. Hvitveis kan jeg unnvære. I hagen.
Og i dag fikk jeg det avgjørende beviset på at sommeren er i anmarsj: Mordersnilen er i rute.
Skjønt, rute. Med den vinteren vi har hatt, har de vel overlevd i hopetall og samlet krefter til paringssesongen.
Ut over sommeren oversvømmer de hager, grøftekanter, gressbakker - og Sogstivegen. Der var det ille i fjor. I år blir det vel nesten ikke mulig å gå der.
I overkant pessimistisk? Jo, kanskje. Men vær forberedt på en invasjon.
Selv unngår jeg salt og kjemikalier som avlivingsmiddel. Jeg har mer tro på en mekanisk avlivingsmetode som jeg har god erfaring med: Jeg klipper dem i to og kaster dem i do. At de kan legge levedyktige egg etter at de er døde, har jeg ingen tro på.
Eller hva sier ekspertisen?

Ingen kommentarer: