lørdag 5. april 2008

Hestemøkk på fortau, gangstier og veger

Foto: Kow d.e. 050408 ©
Klikk på bildet og se større versjon

Det er ikke bare hunder som forurenser og griser til.

Disse ferske "hestepærene" fant jeg i dag, lørdag 5. april, på fortauet i Ekesvingen på Sogsti. Ekesvingen er skoleveg. Her skal altså skolebarna tråkle seg fram mellom hestemøkk som en likeglad rytter har latt ligge igjen etter ekvipasjen. At møkka vil bli tråkket utover, bør man ikke være spåmann for å forutsi.

Kombinasjonen barn og ekskrementer er verken sunn eller estetisk. Nå er hestemøkk ingen lunde begrenset til Ekesvingen. På Sogsti, Skorkeberg og tilstøtende områder er veger og gangstier rett som det er velsignet med etterlatenskaper etter hester som ris av unge damer - for ikke å si små jenter - som åpenbart ikke er modne nok til å se poenget ved å rydde opp det hestene legger fra seg.

Hvorfor bringer ikke ryttere med seg pose og skuffe slik at de kan ta opp hestemøkka straks? Hvis det er uoverkommelig, upraktisk eller plagsomt vanskelig, får de la være å ri på offentlig og privat veg der folk gjerne vil ha det rent og sanitært.

Dette er en sak Ridesentret bør ta tak i umiddelbart.



2 kommentarer:

beathe sa...

Vedr. høstemøkk på fortau, gangstier og veger..

Joda, vi ser dette vi på senteret også, og vi minner våre oppstallører til stadighet på dette. Vi skal ta det opp igjen(og igjen og igjen) slik at forhåpentligvis våre jenter og gutter rydder opp etter seg. Når dette er nevn ser jeg ut fra innlegget ditt at det kun er ridesenteret som er nevnt. Ja... her på ridesenteret huser vi mange hester, men ikke alle hestene i drøbak kommer fra oss. Jeg har ved flere annledninger sett hester både i parkeringshuset under ica, på city, 7 eleven og i sentrum som ikke har tilhørighet her på ridesenteret. Vær så snill å ikke legg all skyld på Drøbak ridesenter med en gang det snakkes negativt om hest i drøbak. Jeg syntes det er viktig å trekke fram det positive med et ridesenter i nærmiljøet. Jeg har enda ikke hørt et negativt ord vedr alle de hundrevis av gutter (og noen jenter) som bruker fotballbanen hele sommerhalvåret. Jeg bor i rimelig nærhet og hører dem godt hver dag.. Men for all del,det er musikk i mine ører. Barn som har en aktivitet de liker å holde på med er helt topp!! Her på ridesenteret huser vi mange unge damer (og små jenter.) Felles for dem alle er en brennende interesse for dyr.Noen har egen hest, andre rir i rideskolen mens noen bare ønsker å komme på besøk for å beskue disse flotte dyrene. Her kommer familier på tur, barnehager og skoler på besøk. Vi er vel det eneste stedet i drøbak hvor barn og unge med interesse for dyr kan dyrke sin hobby, og vi føler oss veldig priviligerte som kan tilby dette til alle, uansett alder og kjønn. Her må du ikke betale inngangspenger, ha grønt kort ,kjøpe dyre medlemskaper eller ha egen klubbdrakt for å komme på besøk. VELKOMMEN TIL DRØBAK RIDESENTER!!
Hilsen Beathe Fiala mamma og ansatt ved Drøbak ridesenter

winther sa...

Det er flott at dere ber rytterne rydde opp.

Jeg bor i Skorkebergåsen, og opplever stadig hestemøkk utenfor innkjørselen og i Skorkebergåsen ellers. Jeg har flere ganger vært ute med skuffe, kost og bøtte for å fjerne hestemøkk og legge den i kompostbingen. Rytterne som rir her, kommer fra Ridesenteret.

Når jeg går tur, ser jeg hestemøkk både titt og ofte. Kanskje finnes det en og annen "ensom rytter", men de fleste kommer fra Ridesenteret.

Jeg har ikke noe i mot Ridesenteret! Men jeg synes at enkelte av rytterne er små i forhold til den store hesten og trafikken de ferdes i. Jeg synes kombinasjonen stor hest, liten rytter og gående, nysgjerrige barn er en risikabel blanding - selv om jeg er klar over at ulykkesprosenten er meget lav.

Lykke til med virksomheten og med anstrengelsene for å få rytterne til å fjerne hestemøkka.