lørdag 5. april 2008

Fjern hundemøkk fra bedene

Foto: Kow d.e. 050408 ©
Klikk på bildet og se større versjon

Nå har våren tatt over for alvor. Tulipanene stikker bladene optimistisk opp i sollyset og varmen - både i pottene på Redaktør Aage Hansens Promenade og her mellom toalettet og telefonkiosken i båthavna. Det er Rudi Kreul som steller begge steder.

Men Kreul ser dårligere etter hvert, forteller den gule lappen. Derfor bes hundeeierne om å fjerne hundemøkk fra bedet slik at Kreul slipper å ta i og tråkke i hundemøkk når han steller og gjør det pent for oss.

Vi får håpe hundeeierne gjør som de blir bedt om. Noen ekstra påminnelse skulle forøvrig være unødvendig. Hundemøkk ikke bare bør, men skal alltid fjernes. Av hensyn til barn og svaksynte og ... ja, kort sagt av hensyn til oss alle sammen.

Når jeg går mine turer langs gater og veger, vemmes jeg over all hundemøkka som ligger rundt omkring. Det må finnes en masse løshunder, for jeg går ut fra at eierne fjerner møkka etter hunder i band?


4 kommentarer:

Viktor Viktorsen sa...

Joda, skitt fiske og skitt vår!
I Tyskland betyr det lykke å tråkke på en bæsj, uansett hvem den kommer fra.
Norske hunder spiser ofte hestemøkk til eiernes store fortvilelse. Sannsynligvis pga korn og annen "goodies" som denne spesielle spise inneholder.
Norske ekorn, mus, grevlinger og skjærer nyter også sine goormetmåltid fra hundebæsj! Slik gjenbruk er nyttig, spesielt i iskalde vinterdager. Dessuten er all møkk god gjødsel, som bidrar til frodigere natur.

winther sa...

Her tror jeg du tar grundig feil, Viktor. Hundemøkk er illeluktende, forurensende og ikke nyttig. Derimot er det påvist at Iberiaskogsniler spiser hundemøkk. I tillegg til å være smittefarlig, ernærer hundemøkka altså hageeiernes og turgåernes verste fiende.
Hunder har parasitter i avføringen, for eksempel spolormen Toxocara canis. Hvis barn får i seg denne parasitten, kan de få hjerneskader, astma, flere immunreaksjoner, leverskader, nyreskader eller bli blinde. Spolormen legger egg i tarmen til hunden og disse kommer ut sammen med hundens avføring.
Kilde for disse opplysningene er i følge Dagbladet, professor i parasittologi ved Universitetet i Bergen, Arne Skorping, og Jorunn Tharaldsen, som er seksjonsleder ved Veterinærinstituttet i Oslo. Tharaldsen sier at den hundemøkka som har ligget en stund på bakken, er den farligste.
Så, Viktor, bruk hjemmesiden din til å få hundeeierne til å plukke opp!

Viktor Viktorsen sa...

Hei Winther! Jo, det er ille med sneglene, og ellers farlige spolormer m.m. Plukker alltid opp, bare ikke inne i skauen. Likevel vil jeg påstå at kattelort er farligere for små barn! Kattene går som oftest løse...og driter hvor det passer dem, uten at noen gidder å plukke opp eller bli engstelig av den grunn. Og katter, de sprer også katte-hiv/aids, - foreløbig ikke smittsomt for menneskebarn, men hvem veit hva det kan resultere i om et halvt århundre for det barnet som stikker fingerern først i en kattebærsj, og så inn i egen munn...Iiiiiiik!

Anonym sa...

Helt enig. Kattelort er noe - ja, møkk. Kattene graver ned etterlatenskapene sine i sandkasser, blomsterbed og over alt ellers hvor de kommer til. Som hageeier gjør jeg stadig mine erfaringer. Men hva kan jeg gjøre for å bli kvitt den plagen? Jeg prøver å dempe irritasjonen ved å trøste meg med at kattene i alle fall bidrar til å holde mus- og rottebestanden i sjakk.