torsdag 5. juni 2008

Snilekrigen: Rydder Boasnilen opp?

Fot0: Kow d.e. 2008 ©
Klikk på bildet for å se større versjon

Venn eller fiende? Er Boasnilen en glupsk kanibal som spiser andre snilers egg og avkom? Bloggeren satser på at ekspertene vet hva de snakker om. Blir han skuffet?

Jeg har drept alle de husløse snilene jeg har funnet i hagen. Små og store. De som holder til i jorda, og de som lever oppe på den. Brune Iberiasniler, svarte Skogsniler, hvite Åkersniler - og Boasniler.
Det har jeg gjort fordi de alle spiser opp plantene mine. De lemlester store frodige planter av nesten alle slag, tygger i seg Georginer og Tagetes så bare stilken - og knapt nok den - står igjen. Og de snau-eter grønsakbedene før salaten og andre grønnsaker som jeg møysommelig sår og steller, får vokst seg til slik at den kan høstes.
Å fortelle at Boasniler bare spiser råtne plantedeler, er en løgn så stor at den knapt kan bli større.
Ved selvsyn har jeg registrert hvordan den glupsk forsyner seg av friskt bladverk og spede spirer.
Nå er jeg likevel kommet i tvil. Ikke om hva Boasnilen har på menyen, men om jeg skal drepe den.
For ekspertene hevder at Boasnilen spiser eggene til Iberiasnilen. Og den er flere hakk verre. Så den vil jeg gjerne ha hjelp til å bekjempe.
Nå kan man selvfølgelig spørre seg hvor og hvordan ekspertene har ervervet sin ekspertise.
Er det gjettverk? Sannsynlighetsberegninger? Lesefrukter? Eller erfaringer?
Jeg er er ikke den som uforbeholdent sverger til såkalt ekspertise. I allminnelighet.
Men her tror jeg at jeg velger å gjøre et unntak. Jeg lar derfor fra nå av Boasnilen leve.
I håp om at den skal takke ved å desimere bestanden av Iberiasniler.
Jeg vet at dette er å satse mye på et usikkert kort. Men jeg tar sjansen. Så får vi se.
Virker det ikke, kommer jeg fryktelig tilbake neste sesong. Da er det ingen pardon.
Bare så det er sagt!
Men foreløpig gir jeg Boasnilen amnesti.

Ingen kommentarer: