torsdag 10. januar 2008

Oslofjordtunnelen en gullgruve

Hvis jeg ikke husker feil, regnet Frogn Venstre ut at Oslofjordtunnelen ikke ville "lønne seg". Jeg mener at det var økonomen Terje Johansen som frontet saken.
Nå renner pengene inn. Inntekten i 2007 var, i følge Amta, 123.908.000 kroner, 7,5 prosent over budsjettet.
I tillegg kommer bøtene. Folk kjører for fort og blir bøtlagt. Enkelte kjører i mer enn 150 km/t.
Slik bidrar de til å fylle statskassa.
Kanskje er tunnelen betalt i 2012 eller 2013 slik at bomstasjonen kan fjernes, sier direktør Sigmund Aasly i Oslofjordforbindelsen til Amta.
Det burde han ikke forespeile - og langt i fra love. Når den tid kommer, har noen funnet ut at det er behov for mere penger og så blir fjerningen av avgifter og bommer utsatt. Helt sikkert.
Vent og se.
w

1 kommentar:

Anonym sa...

KOW husker ikke helt rett; jeg gikk ganske riktig imot prognosen for O-tunellen, men da var den 8.500 personbilenheter pr døgn. Jeg la frem beregninger som tilsa ca 4.000, hvilket nå er rett.

At tunellen nå blir nedbetalt, er jeg usikker på stemmer, fordi jeg antar at statens bevilgning på 500mkr ikke er med i avskrivningsgunnlaget, på samme måte som Flytoget nå sies å være lønnsomt, fordi Stortinget ettergav gjelden på 7 mrdr kroner.

Ikke dessto mindre holder Venstre fast på at Oslofjordtunellen på sikt fører til en nedbygging av Frogns friarealer, kfr Holtskog, og at samfunnet hadde vært best tjent med en tunell mellom Moss-Horten, dobbelt løp og med togtrasé i tillegg.

Det er ikke med begeistring at jeg har rett i mine dystre spådommer om følgeskadene av Oslofjortunellen, lønnsom eller ikke.
Terje Johansen
Frogn Venstre