torsdag 24. januar 2008

Drøbakforfatteren Bjørn Rongen var samnorskmann

Foto: Kow d.e. 2008
Klikk på bildet og se større utgave.
Her, i Bjødnabyks, som ligger i Skogvegen på Sogsti, bodde forfatteren Bjørn Rongen. Bjødnabyks må vel bety noe sånt som Bjørnespranget. Jeg anbefaler litteraturinteresserte å stifte bekjentskap med Bjørn Rongens forfatterskap, både de historiske romanene, samtidsromanene - og barne- og ungdomsromanene. Han var en dyktig forteller. Jeg er ikke sikker, men har en følelse av at romanen "Kunnskapens tre" som kom ut i 1949, foregår i et lett fortegnet Drøbak. Romanen inneholder pikante elementer som nok forarget visse miljøer i samtiden.

For vel 45 år siden var jeg i Drøbak for første gang. Jeg var redaktør av bladet Språklig Samling og skulle intervjue forfatteren Bjørn Rongen som hentet meg på Torget og tok meg med til Bjødnabyks, hjemmet hans, i Skogvegen på Sogsti. Huset lå høyt og fritt nær gamle Sogsti skole og Sogsti aldershjem, med en fantastisk utsikt over fjorden og åsene på den andre siden.
I Bjødnabyks hadde vi flere hyggelige timer sammen - Bjørn Rongen, kona hans og jeg. Det vanket både mat og hyggelig prat. Han viste meg med stolthet oversettelser av bøkene sine til en rekke fremmede språk.
Mitt ærend var å intervjue ham om den norske språkutviklingen og språkstriden.
Bjørn Rongen var samnorskmann. Han ønsket at språkutviklingen skulle gå i retning av ett, norsk språk. I intervjuet uttaler han at de to målformene, bokmål og nynorsk, ligger "så nær hverandre at ordtilfanget kan brukes i begge mål uten at noe vesentlig støter", og han slår til lyd for at det "tekniske apparatet, bøynings- og formmønster" må samordnes.
I flere av bøkene sine skrev han det noen vil oppfatte som radikalt bokmål.
w

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hei, syns det var morsomt å finne dette. Skriver en særoppgave for tiden, hvor jeg blant annet tar for meg boken "Kristin" av Bjørn Rongen.

winther sa...

Lykke til med særoppgaven, Martha.