onsdag 30. september 2009

Stadig hestemøkk på skolevegen

Foto: Kow d.e. 260909 ©
Klikk på bildet for å se større versjon

Skolevegen Ekesvingen på Sogsti får stadig nytt påfyll av hestemøkk. Rytterne lar det ligge.

Hester store dyr. Og de skiter en masse.
Der de står og går.
Og de som bruker hestene tar ikke opp etter dem.
Det ser ut til at de mener at hestemøkk er noe folk får finne seg i. Noe hesteiere og hestebrukere har hevd på å la ligge. Om det så er på terskelen til huset ditt.
I Skorkebergåsen, hvor jeg bor, har jeg måtte fjerne hestemøkk fra vegen. Like ved postkassa og foran innkjørselen.
Møkka tar jeg opp og legger i komposten, så den kommer til nytte.
Men det er en uting, selvfølgelig. Å la dyreekskrementer ligge der folk ferdes.
Det vil de fleste skjønne. Bortsett fra dem som saken angår mest. De som bruker hestene.
Ekesvingen på Sogsti er et hjemsøkt sted.
Der er det nesten alltid hestemøkk på fortauet. Der skoleungene går. Det gjør skoleungene forresten også i Skorkebergåsen.
Er det uoverkommelig å stige av hesten, ta opp møkka og frakte den til et bedre egnet sted? For eksempel ridesenteret?
Det er ikke sikkert det kommer fra våre hester. Det er mange andre hester ute på vegene, pleier lederne ved senteret å si.
Hva skal man si til det?
Jeg kan ikke bevise at rytterne som har latt møkka ligge, bruker hester fra ridesenteret.
Som ligger like i nærheten. Både av Ekesvingen og Skorkebergåsen.
De som plages av hestemøkka foretar nok sine egne sannsynlighetsberegninger. Og tror det de tror.
Jeg har skrevet om fenomenet før. Flere ganger.
I min ukuelige, naive optimisme sier jeg igjen: Alle som eier eller låner ut hester bør pålegge rytterne å rydde opp når hestene skiter på fortau, i boområder, i villaveger og andre steder hvor folk ferdes. Og påse at pålegget blir fulgt. Tomme ord og løfter hjelper ingen.
Det dreier seg om omtanke for andre.
Og folkeskikk!

Se tidligere innlegg om hestemøkk i vårt nærområde.

Ingen kommentarer: