søndag 20. september 2009

Lekre svartsurbær blir ikke brukt



Foto: Kow d.e. 070809 ©
Klikk på bildene for å se større versjon
Begge bilder: Svartsurbær er ikke så sure som navnet kan tyde på.

Rundt omkring i Drøbak henger ubenyttede svartsurbær (Aronia) på buskene. Der blir de fuglemat - eller de henger til de råtner eller tørker inn.
Det er en utrolig sløsing med mørke bær med masse antioksidanter.
Svartsurbærene er veritable sunnhetsbomber.
Men langt de fleste blir ikke brukt.
Mellom rekkehusene ved Hegreveien og Fugleveien på Skorkeberg, henger det flotte svartsurbær i store mengder.
Men folk vet trolig ikke hva de går glipp av. I form av velsmakende saft og syltetøy. Og sunnhet.
Nå vil jeg nødig være årsak til at folk spiser ethvert svart bær som henger på busker og hekker bortover. Men svartsurbærene er ikke farlige. De er tvert i mot sunne. Og gode.
Jeg kokte mine to liter bær med om lag en halv liter vann. Fylte det flytende på flasker og lagde syltetøy av bærmassen.
Nå har jeg saft som jeg bruker ublandet og usøtet som hjertestyrker og sunnhetsdrikk, og syltetøy som jeg av medisinske årsaker ikke har hatt sukker i, men har søtet litt med kunstig søtningsstoff.
Det er ikke mye som skal til, for bærene er i kokt stand - i motsetning til hva navnet sier - slett ikke sure, men tvert i mot søte og runde i smaken.
Men rå er de bitre. Det er vel det som lurer folk til ikke å bruke dem.
Hvis du tviler på mine opplysninger, kan du jo gjøre et forsøk på egen hånd.
Gjør du det, kan jeg nesten garantere deg at det ikke blir eneste gangen du lager saft og syltetøy av svartsurbær.
Men: Sørg for å få konstatert at det er svartsurbær du har, før du gir deg i kast med bærene på kjøkkenet.

1 kommentar:

Kenneth sa...

Enig! Flytta akkurat inn i hus med aroniahekk. Brukt det i kake tilogmed! Funker supert. Nesten som blåbær, med litt mere smak! Anbefales på det varmeste.