lørdag 25. juli 2009

Overdrevet likestilling på Tidebaronessen?

Foto: Kow d.e. 240709 ©
Klikk på bildet for å se større versjon

Tide vil ikke at mennene skal kaste sanitetsbindene sine i toalettet.

Enkelte klager og mener at likestillingen skjer for sakte og ikke er kommet langt nok.
Da har de ikke vært på herretoalettet på den nye, fine Tidebaronessen som bl.a. trafikkerer strekningen Drøbak-Oslo.
Der blir menn oppfordret til ikke å kaste sanitetsbind i toalettet.
I min omgangskrets er det få menn som bruker sanitetsbind, og slik er det trolig andre steder også, men Tide gjør ikke smålig forskjell på han- og hunkjønn.
Skal menn gjøre seg kvitt sanitetsbindene sine, bør de bruke "egen kurv".
Om "egen" kurv er en kurv man eier selv og har med seg, eller om det er det en spesiell kurv plassert av rederiet og innrettet til formålet, er noe usikkert, for jeg så ingen slik kurv på det toalettet jeg besøkte.
Og mens jeg likevel er i gang: Det er forbudt å røyke ombord på Tidebåtene, ikke sant?
Et forbud jeg for øvrig er 110 prosent tilhenger av.
Men når røyking er forbudt, virker det litt merkelig at at mannlige reisende blir bedt om ikke å kaste "sig.sneiper" i toalettet.
Ingen røyking, ingen sneiper, trodde jeg.
For det er vel ikke slik at Tide stilltiende regner med at røysugne tar seg en blås på do?
Kanskje båtselskapet - som forøvrig har en flott vare å by på - skulle ta en fornyet titt på logikken i budskapet til de mannlige toalettgjestene?
Om det er like dan på dametoalettet?
Nei, det vet jeg ikke, for der vanker jeg ikke, men for ballansens skyld burde det vel der stå: "Spytt ikke snus på gulvet." Eller: "Kast ikke snusprisen i papirkurven, men bruk toalettet."
For en pris snus tar vel toalettet unna?

Ingen kommentarer: