tirsdag 15. juli 2008

Storhotell, spa og gjestehavn på Skiphelle?

Foto: Kow d.e. 140708 ©
Klikk på bildene og se større versjon

Slik ser hotellet på Skiphelle ut i dag. Relativt beskjedent og tilbaketrukket fra stranda og sjøkanten.

Elleveien er en smal og svingete boliggate. Verken den eller beboerne tåler trykket av 400 flere biler i døgnet.

Norsk Post og Kommunikasjonsforbund (Postkom) som eier hotellet på Skiphelle, vil rive og bygge nytt.

Den nåværende bygningen har en grunnflate på 4 500 m2. Det nye hotellet skal i følge planene være på 15 000 m2 og ha 580 sengeplasser samt 17 hytter på ca.1 500 m2. Anlegget skal altså bli mer enn tre ganger så stort.

Hotell og fritidssenter
I planene kalles nyanlegget hotell og fritidssenter. Det skal bli spa- og badeanlegg, restaurant- og serveringsattraksjoner. Spa- og badeanlegget vil være åpent for besøkende som ikke bor på hotellet. Dessuten planlegges det gjestehavn for 40–50 båter. Om denne skal være forbeholdt hotellets gjester, framstår som uklart. Et sted sier planen at gjestehavna er for hotellets gjester, mens den et annet sted hevder at ”opparbeiding av gjestehavn vil være positivt for de som har båtliv som friluftsaktivitet”

Tilpasset omgivelsene
Det området Postkom eier, er på 94 mål. Tomta ligger mot vest med gode rekreasjons- og bademuligheter. I følge planbeskrivelsen er området stort nok til å ”kunne romme et moderne hotellanlegg, som både interiør- og eksteriørmessig er tilpasset omgivelsene. Det nye anlegget skal planlegges slik at strandsonen med kyststien gjennom området ivaretas, og at strandsonen skal være tilgjengelig.”

Styrke Drøbak
Utbygger mener at et hotell av denne størrelsen vil ”styrke Drøbak som kurs- og konferansested, og generere besøkende til Skiphelle og Drøbak”.

Det er sikkert riktig. Frogn kan ha nytte av et nytt hotellanlegg på Skiphelle. Med sin unike beliggenhet vil det kunne bli en attraksjon. Det finnes imidlertid en del ”om og men” som må drøftes før man kommer så langt.

Skjær i sjøen
Postkoms eiendom ligger i et område med særlig verdifullt naturmiljø hvor det er stor mulighet for at det finnes verneverdige kulturminner både til lands og i sjøen. At det langt større hotellanlegget vil bli liggende i et naturområde som er særlig viktig for utøvelse av friluftsliv, er hevet over tvil. Kommunen ønsker for eksempel naboeiendommen til friluftsformål. Her er altså både hindringer i vegen og skjær i sjøen.

Stranda
Skiphellestranda er et offentlig friluftsområde. Når planen sier at den er ”mye brukt til bading og strandbaserte aktiviteter” er det en betydelig underdrivelse. Stranda på Skiphelle er en av Frogns viktigste friluftsområder og er mer enn fullt belagt på alle solskinnsdager om sommeren. Allmennheten må ikke bli fortrengt av framtidige hotellgjester, og må heller ikke få forringet bademulighetene av en båthavn for hotellets gjester.

Parkering
På dager med fint strandvær, er det i dag altfor få parkeringsplasser og oftest kaotiske forhold i området. Som følge av dette har hotellet satt opp skilt som strengt forbyr badegjester å parkere på hotellets eiendom. Planen anviser ikke hvordan parkeringen for hotellet er tenkt ordnet. Det er ikke plass til hotellets gjester på de offentlige parkeringsplassene.

Kyststi
Kommuneplanen inneholder planer om kyststi forbi Skiphelle og videre sørover. Eventuelt nytt hotell ser ikke ut til å komme i konflikt med kyststien som utbygger ”legger opp til å etablere”. La oss likevel for sikkerhets skyld slå fast: Kyststien må løpe nær vannet og gi adgang til bruk av strendene, svabergene og sjøen.

100-meterssonen
Et nytt, utvidet hotell vil ligge innenfor Oslofjordens ”100-metersbelte” som ikke skal bygges ned. Her bør det være lite rom for dispensasjoner fra gjeldende lover og retningslinjer.
”Planlagt utbygging vil ikke berøre eksisterende eller planlagt friområdet direkte”, sier utbyggingsplanen, som imidlertid vedgår at et ”stort dominerende hotellbygg” vil ha ”stor nærvirkning mot Skiphellestranda”. Postkoms eiendom vil imidlertid bli åpnet for ”friluftsliv også for personer som ikke er gjester på hotellet, og vil dermed bedre friluftsmulighetene”.

Det visuelle miljøet
En realisering av planene vil også få store konsekvenser for det visuelle miljøet - både sett fra sjøen og fra land. Utforming og plassering må derfor være slik at man ikke får to, lange sammenhengende fasader i to nivåer mot sjøen.

Veger og trafikk
Et problem som må finne en tilfredsstillende, permanent løsning før gravemaskinene kan slippes til på Skiphelle, er trafikkavviklingen. Elleveien – og de som bor langsmed den – kan ikke tåle en merbelastning på 400 biler i døgnet. Jørnsebakken/Vestbyveien har for stor trafikk som det er, og Sogstiveien – som også er ”boliggate” - nærmer seg sitt metningspunkt.

Ny veg nødvendig
Skal det bli noe av de storslåtte planene på Skiphelle, må det derfor anlegges ny veg. Helst helt fra Åsvegen, men i alle fall fra Vestbyveien. Planens uttalelser om fordeling av trafikken, rokker ikke ved dette. Å konkludere med at trafikkveksten ”ikke vil resultere i avviklingsmessige eller kapasitetsmessige ulemper langs eksisterende veinett” og at ”støybelastningen fra økt trafikk” ikke vil være ”merkbar”, er å kaste de berørte blår i øynene. Dessuten kan man - slik planen sier – ”forvente en økning i ulykkesrisikoen på Jørnsebakken og Elleveien som en følge av økt trafikk grunnet tiltaket”. Dette er en helt uakseptabel sideeffekt. Utbygger må derfor sammen med kommunen finne alternative atkomstveier til Skiphelle. Hvis ”tiltaket” ikke kan forsvare en slik investering, har utbygger tapt allerede på forhånd.

Drøbak som turistdestinasjon
Utbygger antar at et nytt utbedret hotell på Skiphelle kan være med på å styrke Drøbak som ”turistdestinasjon og arena for større kurs- og konferanser”. Det er trolig riktig. Regulær, lønnsom drift på Skiphelle vil være til fordel for kommunen - og innbyggerne. Både direkte og indirekte, for eksempel i form av kjøp av varer og tjenester. Skal kommunen løse velferdsoppgavene må den ha inntekter.

Alt må på papiret
Men det betyr ikke at man kan akseptere hvilken som helst utbygging. Kommunen må ikke være naiv, men skaffe seg full kontroll. Politikerne må være føre var og sørge for at regulerings- og bygningsetaten ser til at vi ikke blir utsatt for uønskede effekter eller overraskelser. Det dreier seg om sterke kommersielle interesser, og hva om anlegget selges? Forhandlinger og samtaler med utbygger, er viktig, men muntlige forutsetninger holder ikke. Alt må stå på papiret. I klartekst. Vi vil ikke ha en ny Lehmannsbryggesak.

Høring i ferien
Klikk på lenken Drøbak Fjordhotell Skiphelle, på kommunens nettside, klikk deretter på Høringsdokument og studer hele planen.
Som så ofte skjer, ligger planen ute til høring i ferien. Uttalelser må være hos planfirmaet Halvorsen & Reine AS, v. Nina J Klausen, e-postadresse, klausen@heras.no innen 28. juli 2008.

2 kommentarer:

Steinar sa...

Har du noen formening hva som skjedde med med den kyststien?

winther sa...

Takk for påminnelsen. Det spørsmålet skal jeg ta opp.