mandag 3. desember 2007

Innbrudd når folk er til stede

Jeg er en gammel mann. Hele livet har jeg lurt på hva som får folk til å bryte seg inn hos andre for å stjele eiendelene deres.

Er det mangel på empati? Klarer de ikke å sette seg i de bestjålnes situasjon og forestille seg følelsene deres? Eller gir de blaffen? Synes de kanskje til å med at folk kan ha det så godt? Er det ren dumhet og likegyldighet, eller har de et hevnmotiv? Eller er de rett og slett egoistiske og grådige?

I helga har en mann stjålet fra noen treningslokaler og en boligblokk i Drøbak. Fra en leilighet i blokka ble det stjålet en PC. Mannen gikk inn i leiligheten mens den kvinnelige eieren var til stede. Politiet tror at han har gått inn gjennom ulåste dører. Politiet brukte hund for å spore opp mannen, men fant ham ikke.

Innstigning eller innbrudd i leiligheter der det er folk til stede, er alvorlige forbrytelser, En ting er hva som blir stjålet. En annen, og langt viktigere, er det psykiske stresset som folk utsettes for. Slike forbrytelser bør ikke utelukkende vurderes på grunnlag av verdien på tjuvgodset. Vel så viktig er den skaden som er forvoldt ved at den fornærmede får sin livskvalitet forringet eller ødelagt. Det dreier seg ikke om bagateller.

w

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg kan bare svare for meg selv, som eks-narkoman og eks-kriminell.

Da jeg var narkoman og kriminell så var offrene de siste jeg tenkte på. Det eneste jeg tenkte på var å skaffe nok kroner til neste skudd eller til å betale narkogjeld.

Nå som jeg har vært nykter i 4 år så er det først og fremst de offrene jeg tenker på, men det er desverre lite jeg kan gjøre med det nå

winther sa...

Du har selvfølgelig rett, Knut Stian. Jeg tror jeg kan forstå det suget narkomane føler. At ingen ting betyr noe mot det å skaffe penger til stoff. Men jeg har hørt og lest om innbrudd og tyverier i over 60 år. Også før narkotikaen ble et problem i Norge. Jeg erfarer at edru, fullt bevisste personer bryter seg inn og stjeler. Dette kan jeg ikke forstå. Jeg forstår ikke de som velter gravstøtter på kirkegården heller.

Jeg er glad du er kommet ut av helvetet og ønsker deg lykke til.