onsdag 12. desember 2007

Fjøs- og stallnissen er fra Drøbak

Det sies at julenissen kommer fra Drøbak. Det tror jeg på. Ikke den storvokste Cola-nissen som sier hau-hau og visstnok er oppkalt etter en biskop i Smyrna. Han tror jeg ikke på. Han er en reklamefigur.

Nei, jeg tror på fjøs- og stallnissen. Den kortvokste, illsinte, irritable, kranglevorne og ofte ondskapsfulle, mannslingen - eller kvinnfolket - som lager bråk og trøbbel for folk hvis de ikke får det som de vil. Før i tiden lot de drittsinnet sitt gå ut over hester og andre gårdsdyr. Nå lager de kanskje støy, oppfører seg bøllete eller kanskje ødelegger de bilen din. Hvis du en mørk og kald morgen klør deg i hodet og lurer på hva du skal gjøre fordi bilen ikke vil starte, så vet du hvem du har å takke.

Spesielt sint blir nissen hvis noen uroer ham og familien ved å ville bygge i utmarka, f.eks. for å etablere arbeidsplasser. Der vil han være i fred.

Om jeg har sett nissen? Nei, men jeg har truffet flere av slektningene hans.

w

Ingen kommentarer: