onsdag 24. august 2011

Hos PC-doktoren

Foto: Kow d.e. 19082011 ©
Klikk på bildet for å se større versjon

Rino Glenne Smedsrud ser vurderende på pasienten som har oppgitt ånden. Skyldes det alderdomssvekkelse?

Da jeg trykte på startknappen, skjedde det ingen ting.
Absolutt ingen ting.
Jeg kjente et snev av panikk.
Alt jeg skulle ha gjort. Alt jeg skulle ha svart på.
Abstinenssymptomene meldte seg ganske snart.
Hva gjør jeg nå?

PC-doktoren
Heldigvis er det hjelp å få.
Ut med alle kablene, PC'en opp i originalesken som jeg har tatt vare på, men håpet at jeg aldri skulle få bruk for - og avgårde til PC Spesialisten AS på Drøbak City.
- Noe er alvorlig galt. Maskinen starter ikke. Startknappen lyser ikke engang. Hva kan det være? Virus? Mekanisk feil? Programfeil?

Batteriet, kanskje?
Rino Glenne tar det hele med ro.
Denne antydningen til panikk har han trolig sett før.
- Vanskelig å si før vi har fått sett nærmere på den og stilt diagnosen. Trolig er det strømtilførselen, eller kanskje batteriet, sier han.
- De siste dagene har jeg måttet stille kalenderen og klokka på ny hver gang jeg har slått på maskinen. Hva forteller det? Spør jeg.
- Da er det nok kanskje batteriet, sier Rino sindig og bærer maskinen inn i den indre delen av lokalet hvor den skal undersøkes og repareres.
Hvis det går.

Raskt gjort
Det blir noen dager å vente.
- I midten av neste uke, kanskje sier Rino, og forbereder oss på flere dager uten vårt viktigste arbeidsredskap.
Men allerede om ettermiddagen ringer han.
- Det var batteriet. Nå starter PC'en og går som den skal igjen, men den er treg. Den trenger rensing.
- Hvor lang tid tar det?
- Vanskelig å si, men det tar noen timer.
- OK. Sett i gang.

Natta til hjelp
Etter å ha stått på natta over har renseprogrammet ryddet opp slik at farten på prosesene er blitt høyere og ventetiden mindre.
Og lørdag morgen er PC'en tilbake der den hører hjemme.
Men ikke tilkoblet.
Det tar imidlertid sønnen i huset seg av.
Han håndterer det forvirrende mengden av kabler og får alt på riktig sted, som om han aldri skulle ha gjort annet.
Og PC'en funker igjen.
Forhåpentlig for godt.
Neste gang det blir trøbbel, må jeg vel kjøpe ny.
Betryggende å tenke på at jeg har Telenor Sikker Lagring.

Ingen kommentarer: