søndag 17. oktober 2010

Får vi ikke gå på golfbanen?

Foto: Kow d.e. 15102010 ©
Klikk på bildet for å se større versjon

Er dette skiltet en levning fra golfsesongen? Eller får vi ikke lov til å gå over golfbanen?

Golfsesongen er slutt.
I det fine, tørre høstværet vi har hatt de siste dagene, går turgjengerne over golfbanen.
Jeg har gått der jeg også.
Å gå på gressmatta er sundt for både ryggen, knærne og musklene.
Men ikke for banen?
Nær bunkeren ved Dyrløkke står det et skilt som ber folk om ikke å krysse golfbanen.
Er det en gjenglemt oppfordring fra spillesesongen? Eller ønsker man ikke trafikk der nå? Når sesongen er over?
Jeg fikk først se skiltet etter å ha gått fra Heer, og beklager hvis jeg har gjort noe galt.
Men har jeg det?
Riktignok drives det vedlikeholdsarbeid på banen, men de som bruker golfbanen som rekrasjonsområde uten å benytte ball og køller, vet sikkert å holde seg unna, slik at de ikke går i vegen for folk og maskiner som sørger for at banen opprettholder den høye standarden som den er kjent for.
Et avvisningsskilt burde derfor være unødvendig.
Men skiltet gjelder kanskje, som sagt, ikke lenger?
Skulle det vært tatt ned da golfsesongen tok slutt?
Da bør det fjernes nå.
For så lenge det står der, kommer de mer pliktoppfyllende av oss i anfektelse. Vi vil nødig gjøre noe galt.
På den annen side ligger banen innbydende og så å si roper på å bli brukt av trimmere som ellers er henvist til gater og asfalt.
Hva sier du, Jens? Kan vi gå?

2 kommentarer:

Jens sa...

Hei,

Jo da, det er nå mulig å krysse golfbanen å gå på den nå som golfsesongen er slutt. Skiltene blir tatt ned fortløpende gjennom arbeidsrutinene til gutta på banen, og de fleste er vel nede nå tror jeg. Vi ber forøvrig om at folk ikke går på de såkalte greenene våre som man vil se er "gjerdet" inn. Vi håper også at man respekterer at det ikke sykles eller rides på banen og at folk med hund holder disse i bånd og ikke lar de gå på de nevnte greener og ned i våre sandbunkere. Takk! Med vennlig hilsen Drøbak Golfklubb - golfglede på den hyggelige banen.

winther sa...

Flott, Jens.
Golfbanen er et velegnet og vakkert aktivitetsområde også utenfor golfsesongen, og folk bør føle seg velkomne. At de holder seg - og eventuelle hunder - vekk fra bunkere og greens, burde være en selvfølge. La oss håpe at det er det.
Hester på golfbanen kan selvfølgelig ikke tolereres. Hadde jeg sett en rytter til hest på golfbanen, hadde jeg gått ut fra at vedkommende hadde stukket av fra et sted som burde vært inngjerdet og avstengt!