søndag 26. oktober 2008

Et merkelig "kryss"





Foto: Kow d.e. 241008 ©
Klikk på bildene for å se større versjon






Øverst: Inn- og utkjøringen i Oberst Eriksens vei får en utforming som med all sannsynlighet vil føre til problemer for trafikken begge veger.

Over: Den spisse avslutningen vil representere en utfordring for bilistene til alle årstider, og spesielt om vinteren.

Vegsystemet ved rundkjøringen på Heer endres.
Inn- og utkjøringen i Oberst Eriksens vei strupes slik at den blir smalere.
I alle år har den vært romslig og gitt bilførere som møter hverandre i krysset, mulighet til å legge bilen ut til høyre for å unngå problemer.
Nå har noen funnet ut at "krysset" bør gjøres trangere.
Når og hvordan dette behovet har oppstått, kan man lure på. Selv har vi kjørt denne vegen jevnlig i 33 år uten antydning til problemer.
"Utbedringen" medfører at biler ikke lenger kan passere inn- og utkjøringspunktet samtidig. Én må vente. Dermed oppstår det "farlige" situasjoner.
Biler som skal inn i Oberst Eriksens vei, vil ofte ha en for spiss innkjøringsvinkel til den innsnevrede vegen. Blistene må derfor gjøre en bue til venstre først. Det vil også medføre uheldige situasjoner.
For det tredje er avslutningen av rekka med kantstein så spiss at den med hundre prosent sikkerhet vil føre til påkjørsler som vil føre til skade på biler - kanskje også på mennesker.
Snøbrøytingen vil også bli vanskeliggjort.
Dette er ikke vel betenkt.
Her er det to muligheter.
Den ene er å rette opp fadesen og gi innkjøringen en traktformet åpning med avrundet avslutning, straks før uhell skjer.
Den andre er å vente med å rette til uhell er skjedd og folk har fått ødelagt både dekk og forstilling og kanskje mere til.
Å ikke gjøre noe, kan bli dyrt - både for den enkelte bilist og for kommunen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Helt enig i dette. Synd det ikke bor noen journalister i Amta på Heer, så hadde det vært oppe i avisen allerede denne dumskapen. Jo da kan hende at vi nå for en rettere bane mot åpningen mot Oberst Eriksen vei...men hvorfor så smal? Skal man nå stå å vente på motgående trafikk å sperre for bussen når den skal kjøre å snu rundt ? Håper de ikke gjør dette med tnake på å lage fortau opp OB med tida. Det vil bare føre til høy fart!