mandag 5. januar 2009

Nymalt i januar?

Foto: Kow d.e. 010109 ©
Klikk på bildet for å se større versjon

Denne opplysningen er vel gått ut på dato? Eller?

Nymalt?
Ja, jo - en gang, men neppe nå.
Stakittet i Badehusgata ved Sjøtorget har tydelig gjennomgått både det ene og det andre etter at siste strøk ble tatt.
Kanskje noen - f. eks. den eller de som har satt opp advarselen - skulle ta med skiltet hjem?
Så har de noe å sette opp neste gang folk bør passe seg for et nymalt gjerde.
Slik det nå står der, virker det vel bare uryddig, samtidig som det er med på å bryte ned respekten for skilting.
Den respekten - og respekten for andres eiendom - er kanskje liten nok som den er.
Tydeligvis er det noen som har prøvd om malingen er tørket.
En uforsiktig - eller uheldig - bilist kanskje, som har strøket så tett opptil at noe av lakken - eller hva det kan være - sitter igjen på gjerdet.
Da sitter vel også noe av malingen igjen på bilen? Kanskje?
Hvis det er en bil som har forårsaket misfargingen da.
Skjønt, hva skulle det ellers være?
Vår aldri hvilende nysgjerrighet er vekket.

Jul om bord

Foto: Kow d.e. 010109 ©
Klikk på bildet for å se større versjon

Nissefar har gått ombord.

I Drøbak er til og med nissen maritimt orientert.
Her har han gått ombord, men ikke lagt i fra.
Det har han til felles med en del andre bryggeseilere i Drøbak som har båt, men føler seg tryggest på land eller når de får pusle i båten mens den ligger trygt fortøyd ved brygga i Båthavna eller i Vindfangern.

torsdag 1. januar 2009

Strålende vær, lite folk

Foto: Kow d.e. 010109 ©
Klikk på bildet for å se større versjon

Slik så det ut på Bankløkka ved 12-halv-ett-tiden 1. nyttårsdag. Ikke akkurat overfylt.

Været var strålende.
5-6 minusgrader og litt kaldt i skyggen kanskje, men sola skinte sjenerøst fra en nesten skyfri himmel og varmet.
Men Drøbak var så å si tom.
En og annen var å se, i Båthavna og byen ellers, men det var langt mellom dem som benyttet denne strålende 1. nyttårsdagen til å spasere bort noe av juleflesket i Drøbak sentrum.
Bare ved inngangen til Badeparken, nær kirken, var det en viss aktivitet.
Men så foregikk det heller ikke så mye, så vidt vi kunne se.
Skjønt, det er jo ikke nødvendig at det alltid foregår noe.
Drøbak er en attraksjon i seg selv.
Hvorfor folk holdt seg hjemme i det fine været, kan man bare spekulere over.
Sent i seng kanskje, eller inntak av drikke som ikke lar seg kombinere med bilkjøring dagen derpå.
Eller rett og slett bedagelighet.
Dørstokkmila kan være lang.
Det vet vi av egen erfaring.
Hvor nå bilene enn var, så var de ikke på Bankløkka.
Der var det usedvanlige god plass for en gangs skyld.
Ja, så god plass at vi ikke rekner med å se noe liknende før de nye avgiftsreglene begynner å gjelde.
Godt nytt år, forresten.
Må 2009 bli langt bedre enn det er grunn til å frykte.
Begynnelsen var i alle fall bra.

Ryddig og pent etter feiringen

Foto: Kow d.e. 010109 ©
Klikk på bildet for å se større versjon

Slik så det ut på Molo B klokka 1200 første nyttårsdag. Ryddig og rent - og presentabelt. Det er slik vi ønsker at innbyggere og besøkende skal oppleve Drøbak.

Første nyttårsdag i fjør kunne vi skrive om Søppel etter fyrverkeriet på moloen.
Det så så ikke vakkert ut.
I år ser moloene nesten ubenyttet ut.
12 timer etter årsskiftet er et par sjampagnekorker med tilbehør alt som ligger igjen etter at hundrevis av mennesker har feiret overgangen til et nytt år med fyrverkeri i Båthavna.
Vi vet ikke hvem som har ryddet, men all mulig honør til rette vedkommende.
Det var forresten ikke bare på moloene at det var ryddet.
Hele Båthavna inklusive Redaktør Aage Hansens Promenade, Kroketønna, Havnegata og Carlsebakken var ship shape.
Bedre kan det ikke gjøres.

fredag 26. desember 2008

Finnes ikke Drøbak-nissen?

Foto: Kow d.e. 251208 ©
Klikk på bildet for å se større versjon

Dette skiltet viser at nissen ferdes i Drøbak. Kan du ikke se den? Og derfor tror du ikke på det jeg sier? Jeg garanterer at det er en nisse der, og det bør du tro på. Det finnes nemlig mye som ikke er synlig for det blotte øye, men som fins likevel.

Spaltisten Morten Strand i Dagbladet tror ikke at Drøbak er nissens hjemby.
"Det er selvsagt noe tøv," erklærer han skråsikkert i samme artikkel hvor han omtaler selve Frogn-nissen, Bjørn Loge, og hans reise til Russland for å bringe julenissens glade budskap til små og store russere.
Tøv?
Så vidt jeg vet, har formannskapet i Frogn vedtatt at nissen med all sannsynlighet er fra Frogn til det motsatte er bevist.
Kan Morten Strand bevise det? Altså det motsatte? At nissen ikke stammer fra Drøbak?
Kom med bevisene, så skal vi offentliggjøre dem her.
Løse påstander gjør ikke noe inntrykk på oss - selv om de er aldri så bastante.
"I Drøbak der det knapt nok er snø lenger om vinteren," skriver Strand hånlig.
Ikke snø?
Da kan herr Strand ta snømåkingen hos meg, så tenker jeg nok pipa får en annen lyd.
Men hvem har sagt at nissen er avhengig av snø?
Drøbak-nissen er ingen Cola-nisse. Han er - Drøbak-nissen.
Å ape etter reklamenisser med klerikale overklassemanerer overlater vi trygt til finnene. Drøbak-nissen er en rotekte, norsk nisse, og hvis noen - som herr Strand - skulle tro at den ikke finnes fordi den ikke kan sees til en hver tid, så se på bildet over disse linjene.
Er det slik at nissen ikke er der fordi om vi ikke kan se den?
Nei, nettopp, slik er det ikke.
Og sånn er det i virkeligheten også: Drøbak-nissen finnes, enten Morten Strand tror det eller ikke.
Bevis det motsatte hvis du kan, herr Morten Strand!


tirsdag 23. desember 2008

En solvervshilsen

Foto: Kow d.e. ©
Klikk på bildet for å se større versjon

Ennå har vi mørke, kalde dager igjen før sola, varmen og lyset tar over, men mørket har nådd sitt høydepunkt, og det går mot lysere tider - sakte, men i riktig retning.

Denne bloggen har vært sørgelig forsømt i to-tre måneders tid.
Jeg har fått henvendelser om det, og vet at det er blitt lagt merke til.
Årsaken er at jeg har hatt et skriveoppdrag som har tatt all min tid.
Arbeidet har krevd konsentrasjon og kontinuitet. Derfor er bloggen forsømt.
Ut over i januar kommer jeg imidlertid sterkere igjen.
I denne omgangen nøyer jeg meg med å ønske leserne av bloggen god jol - som høytiden hette på nordisk.
Eller kanskje jeg skal kalle det en solvervshilsen?
En jolehilsen i anledning av at vi har passert årets korteste dag og lengste natt, og at vi igjen er på veg mot lengre dager og lysere tider?
Å hilse solverv er ingen original idé. Jeg fant opplysninger om skikken i en gammel protokoll etter Drøbak A.U.L.
Våre forfedre har i århundrer feiret sola og lyset, og de unge i arbeiderbevegelsen holdt skikken i hevd så sent som i mellom- og etterkrigstiden.
Det slo meg at dette er en fin skikk som vi gjerne kan ta opp igjen. Derfor gjør jeg et lite, forsiktig forsøk her.
Jeg ønsker mine lesere til lykke med vendepunktet den 21. desember.
Må dere bli velsignet med all mulig lykke og framgang i den stadig lysere og varmere tiden vi nå går inn i.
God jol.

mandag 8. desember 2008

Glatt og vått i Drøbak

Alle foto: Kow d.e. 081208 ©
Klikk på bildene for å se større versjon

Folk som kommer til Drøbak og parkerer på Bankløkka, bør være godt skodd. Isen er speilblank og glatt og vanndammene dype. Her burde is og sørpe vært skrapt opp og kjørt bort, så asfaltdekket fikk en sjanse til å tørke opp. Å gå her for folk som er over sin første ungdom, er en risikosport.



Men da kan man gå på gangvegen langs Kirkegata, ikke sant? Det er det neppe særlig hjelp i, for der er det om mulig enda glattere, og det er langt mellom "gruskornene". Det beste er nok å gå i gata hvor det er bart. Sjansene for å bli skadd i trafikken er trolig bare en brøkdel av sjansene for å gå over ende og skade seg på Bankløkka eller gangvegen.

Og slik så det ut på torget i dag tidlig. Rene skøyteinsen. En måke våget seg utpå, men til og med den hadde vondt for å holde balansen. Her burde det ha vært måker av et helt annet slag, pluss masse grus eller singel.

Også gangvegen forbi biblioteket kunne trengt å bli strødd. Joda, det er strødd der, men meget sparsomt. Den som har ansvaret for strøingen, må legge på så rikelig at friksjon oppnås. Det er det som er hensikten med strøing. Det skal ikke strøs for syns skyld.
Selvfølgelig blir det mye som må feies opp når isen er gått, men det er bedre at man må feie, enn at folk brekker armer og bein.