onsdag 28. mars 2012

Sleipt "virusvarsel"

Foto: Kow d.e. 28032012 ©
Klikk på bildet for å se større versjon


Du har blitt invadert av en "delfin" og sprer virus når du sender e-post, påstod oppringerne som hevdet at de ringte på vegne av Windows.

Idag har jeg mottatt to telefonhenvendelser om virus på PC'en.
Oppringerne hevdet at de satt i London og ringte på vegne av Windows.
Etter som jeg hadde fått virus på PC'en og dermed "smittet" de jeg sendte mail til, ville de hjelpe meg å fjerne viruset.

Dårlig engelsk
Først ringte en mann som snakket så gebrokkent engelsk at det var vanskelig å høre og forstå.
Da han ble spurt om navn, mumlet han noe uforståelig, og da han ble bedt om å stave, ble det bare ulyd.
Hvis "Windows" hadde kontaktet folk på denne måten, ville de formodentlig brukt en person som kunne gjøre seg forstått.
I bakgrunnen kunne man høre barn som ropte.
Alt i alt regnet jeg med at det var en svindler som var på ferde for å skaffe seg adgang til min PC.
Samarbeid om å fjerne den ondartede "delfinen" som hadde invadert min datamaskin, ble derfor avvist.

Ny samtale
Men det stanset ikke der.
Et par timer senere ringte en kvinne i samme ærend.
Hun var åpenbart ikke orientert om at jeg allerede var blitt kontaktet.
Hun snakket bedre engelsk, men også hun med noe som kunne vært asiatisk brytning.
Og de samme barnestemmene kunne høres i bakgrunnen.
Da jeg sa Microsoft i stedet for Windows, rettet hun på meg: Hun ringte ikke på vegne av Microsoft, men på vegne av Windows.
Hun kunne ikke skjønne at jeg ikke ville gå inn på PC'en og rette opp feilen sammen med henne.
Jeg ba henne sende et brev om saken.

Advarsel
Jeg går ut fra at jeg ble utsatt for et forsøk på svindel.
Microsoft - eller Windows som de begge sa - ville neppe velge en så klønete og hjelpeløs framgansmåte, eller la seg representere av personer som snakker så dårlig engelsk.
Jeg skriver om saken for å advare andre.
Og for å tipse Microsoft om hva som foregår i deres navn.
Ingen bør la seg lure til å oppgi personlige opplysninger eller innloggingsdata til personer som gir seg ut for å representere firmaer eller myndigheter.
Det gjelder å ikke la seg snakke rundt.
Blank - og kategorisk - avvisning er det eneste rette svaret på henvendelser som dette.
Sikkerhetssystemet forteller forøvrig at min maskin er sikker og fri for virus.
Jeg stoler mer på dette programmet enn på sleipe personer som prøver å snakke seg til opplysninger om mine data, og hvordan de skal kunne invadere min PC.

Ingen kommentarer: