søndag 10. april 2011

Tor Erik Gunstrøm i Creative Galleri

Foto: Kow d.e. 09042011 © Klikk på bildene for å se større versjon

Ann Hoel i Galleri Creative skal ha ros for å gi spennende "ubeskrevne blad" plass i galleriet i Drøbak. Her får hun en forelesning av bildekunstneren Tor Erik Gunstrøm.



Over: At Tor Erik Gunstrøm har en burlesk fantasi, vet vi. Her har fantasien tatt seg billedlig uttrykk

T.h. nedenfor: Gunstrøm er ingen epigon, men en selvstendig kunstner med sterkt personlig uttrykk

Tor Erik Gunstrøm er humorist. På scenen og når han lager bilder. Men det er ikke mye Frederico del Fiasco over bildene hans.


Tor Erik Gunstrøm var musiker i kvalitetsbandet Dizzie Tunes så lenge det holdt på, men ble kanskje likevel best kjent for det store publikum som Yngvar Nummes "håpløse" og underfundige motspiller i løsslupne gags med snert, varm humor og et glimt i øyet. Humoren har han tatt med seg når han han har gitt seg bildekunsten i vold.

- Hva vil du med bildene dine? Har du noe budskap?

- Neii ...

- Du maler og skaper kun for moro skyld?

- Ja ...

- Har du lært å male?

- Næ-hei ...

- Så du er autodidakt?

- Ja-a.

- Hvor lenge har du holdt på med dettte da?

- Det begynte vel for alvor på 90-tallet. Det ble så mye venting, på hoteller og sånn. Og så kjøpte jeg malerutstyr og malte på hotellrommet mens jeg ventet på at kveldens forestilling skulle begynne.

- Så flere av de bildene du viser her er laget som tidsfordriv på hotellrom rundt omkring?

- Ja-a. Jo.

- Bemerkelsesverdig, for dette er jo fine bilder med et helt spesielt formspråk og uttrykk. Har du noe forbilde i kunsthistorien?

- Næ-ei. Jeg maler det som faller meg inn, jeg. Både motiv og form. Ser du det bildet der borte i hjørnet. Der vannet trosser naturlovene og renner oppover. Jeg liker å eksperimentere. Om bildet er "logisk" og "riktig" legger jeg ikke vekt på. Hovedsaken er at jeg får fram det som rører seg inne i hodet mitt, og at jeg er fornøyd selv.

– Jeg legger merke til at de store bildene her ikke er signert.

- Nei, originalbildene er ikke signert. Folk vil gjerne ha en spesiell hilsen på trykkene de kjøper, skjønner du, så jeg signerer og skriver når bildene selges.



Sier trommisen, jøgleren - og bildekunstneren - Tor Erik Gunstrøm, og ser faktisk sjenert ut der han lavmælt viser rundt blant originalbilder og grafiske trykk i Creative Galleri i Niels Carlsens gate.


Noen vil sikkert kjøpe bildene hans fordi han er A-kjendis. Men Tor Erik Gunstrøm er en interessant bildekunstner med et originalt - til tider stilisert, vakkert - uttrykk som forsvarer sin plass på veggen uavhengig av opphavsmannens kjendisstatus.


Ta en tur til Creative Galleri og se selv. Kanskje får du deg en hyggelig overraskelse. Og prisene er ikke avskrekkende heller. Hvis du skulle falle for fristelsen.


PS: Hvis du synes at dette og andre innlegg er dårlig "redigert", skyldes det at Blogger ikke lenger gjør som jeg vil. Jeg beklager, og håper redigeringsprogrammet "kommer til seg selv" igjen.

Ingen kommentarer: