lørdag 6. mars 2010

Over de høje Fjælde

Foto: Kow d.e. 06032010 ©
Klikk på bildene for å se større versjon

Mektige fjellmassiver og -topper kler veggene i Creative Galleri.

Maleriske fjelltopper og frise med detaljer.


Kunstneren Grete Rydning foran et av fjellbildene som du kan se i Creative Galleri.

Grete Rydning maler ikke bare fjell. Men det er fjellmassiver og fjelltopper hun akkurat nå stiller ut i Creative Galleri i Niels Carlsens gate.
- Hvorfor fjell?
- Jeg elsker fjellet. Det har jeg etter min far. Som tok meg og mine søsken med på fjellturer. Fra hytte til hytte. Å gå tur i fjellet har jeg fortsatt med som voksen. Fjell og fjellformasjoner er vakre, spennende - og utfordrende -motiver.
- Norske fjell.
- Ja, mest norske. Men også utenlandske. Jeg har f.eks. vært såvel i Himalaya som på Madeira. Fjell er fascinerende.
- Men Kolsåstoppen har du ikke malt? Du har jo atelier i Bærum.
- Ja, der sier du noe. Det var kanskje en idé. Vi får se.
- Du maler voldsom natur, men du står vel ikke i fjellet og maler?
- Nei. Jeg lager skisser og fotograferer. Og så maler jeg i atelieret. Det er en lang prosess. Og ikke gjort i en handvending.
Sier Grete Rydning. Som bor i Oslo. Har atelier i Bærum. Maler fjell - og annen natur - fra de forskjelligste steder i Norge. Og stiller ut i Creative Galleri fram til 23. mars.
Ta en tur og se.

Ingen kommentarer: