mandag 29. september 2008

Viltnemnda har laget nettside

Foto: Kow d.e. ©
Klikk på bildet for å se større versjon

Viltnemnda ønsker å utvide sin kontakt med publikum. Her studerer nemndas formann, Øivind Edsem, en plen som har hatt besøk av grevling. Hva er det i plenen som lokker det store dyret?

Viltnemnda i Frogn har opprettet egen nettside. Klikk på lenken og ta en titt.
På nettsiden vil man finne informasjon om hva viltnemnda jobber med, og hvem som sitter i dette viktige utvalget som arbeider med saker som angår mange av oss.
Enten vi er uheldige og kjører på vilt som forviller seg ut i vegen, eller har uønskede dyr i hagen eller naboskapet, kan det lønne seg å følge med og være oppdatert.
I tillegg vil siden inneholde nyttig informasjon om vilt og viltforvaltning i kommunen.
Vinemnda oppfordrer publikum til å komme med spørsmål og kommentarer - både til hjemmesiden og til viltnemndas arbeid.
I morgen, tirsdag 30. september, arrangerer viltnemnda møte om gauper. opplysning om møtet finner du på nettsiden hvor du etter hvert vil finne opplysninger om møter og arrangementer som nemnda har tatt initiativ til eller er arrangør for.
Et utmerket tiltak.

Frogn i høstskrud

Foto: Kow d.e. 220908 ©
Klikk på bildene for å se større versjon

Høsten er kommet. Ingen tvil om det. Budskapet fra trærne langs Ullerudsletta er ikke til å ta feil av.


T.v.: Trærne pynter seg i vakre høstfarger før de kaster bladene for å møte vinteren.

Under: Villvinen som kler støttemuren i krysset mellom Åsveien og Fugleveien, er på det vakreste på denne årstiden.














Man trenger ikke reise på fjellet for å nyte høstfarger.
Det er nok å ta seg en tur rundt i Drøbak - og Frogn forøvrig.
Det gjelder bare å "ha øynene med seg".
Skjønnhetsopplevelsene står i kø.
Og vakrere vil det bli i tiden som kommer - før frosten tar skikkelig tak og kler av busker og trær.
Men da kan vi nyte trærnes nakne greiner som tusjtegninger mot det blå.
Og det hvite. For snart kommer snøen, og lange, mørke dager før naturen igjen våkner til liv og byr på sol, lys, varme og grønskende vegetasjon.

Sopp i vegkanten

Foto: Kow d.e. 220908 ©
Klikk på bildene for å se større versjon

Disse imponerende og innbydende soppene fant vi i skråningen mellom det nye Rema 1000 i den tidligere Lidl-butikken, og gangvegen over Ullerudsletta. Om de er spiselige eller bør bli værende der de er, vet vi ikke. Hva sier ekspertene?


Langs Åsveien mellom Dyrløkke og Fugleveien vokser det mye spennede, bl.a. denne soppen.

Ved vår hage i Skorkeberg-åsen vokser disse soppene som kan minne om sjampinjonger. Men vi lar dem stå.

Det er soppår i år.
Og man bør ikke gå i skogen og lete.
Store og små, uanselige og fargerike sopper byr seg så å si fram på gressmarker og i grøftekanter.
Om de er spiselige, vet vi ikke. Vår kunnskap strekker seg ikke så langt, og uansett tar vi ikke sjansen. Selv etter inngående studier av sopplitteraturen.
Men det finnes så mye kunnskap om så mangt ute blant folk, så kanskje noen som ser disse bildene, kan si oss om det er et matfat vi går igjennom, eller om soppene bør få stå i fred og sette form og farge på tilværelsen til glede for dem som går langsmed gangstier og veger.

søndag 28. september 2008

Jeg tar av meg hatten for Oscarsborg Festnings Venner

Foto: kow d.e. ©
Klikk på bildet for å se større versjon
Oscarsborg Festnings Venner fortjener ros for arbeidet med å ta vare på det unike byggverket som festningen er.

Uten tanke på egen vinning står ildsjelene i Oscarsborg Festnings Venner på for festningsverkene på Kaholmene.
Et av Vennenes store prosjekter er å skaffe nytt lys som belyser hele festningsanlegget. Det nåværende dekker bare noe over halvparten.
Nytt og større anlegg koster penger. 2,5 - kanskje 3 - millioner.
Det offentlige har bevilget noe, men ikke nok, så Vennene går tiggergang for å samle inn resten.
Forhåpentlig vil næringslivet være med på spleiselaget.
Planen er at det nye anlegget skal stå ferdig til sommersesongen neste år.
Som sagt: Jeg tar av meg hatten.

1 poeng i vinden på Blåbærmyra


Valdres FK – DFI 1-1.

Torgeir Hoås sørget for uavgjort og 1 poeng.

Fotballkamper består vanligvis av to lag som spiller mot hverandre.
På kunstgresset på Blåbærmyra var det også en tredje part på banen, nemlig vinden. Kastevindene gjorde spillet svært vanskelig, opplyser både Amta og Avisa Valdres.
Valdres FK fikk det første målet, og lokalavisa på Fagernes mener at hjemmelaget førte kampen i første omgang da valdrisene hadde medvind, mens de siste 45 minuttene var jevnspilte.
Avisa Valdres prøvde å holde regnskap og talte seg fram til sju målsjanser for Valdres og fire for DFI.
Det betyr i så tilfelle at Valdres var ineffektive, og at Drøbak ikke maktet å skape sjanser. Minus til begge lag altså.
Valdres-avisa skriver litt syrlig at ”i 2. omgang utliknet Drøbak/Frogn på den ene sjansen de hadde som traff mål”. Da headet nemlig Torgeir Hoås inn utlikningen og berget 1 poeng.
Trass i 1 poeng er DFI nå for alvor hektet av i toppstriden. Lørenskog vant 2-1 over Mjøndalen på Nedre Eiker. Det var sterkt, og kampen om plassen øverst på tabellen ved serieslutt, kommer etter alle solemerker til å stå mellom disse to.
Så spørs det hva Follo får til.
Mye tyder på at DFI blir nummer fire slik vi tidligere har spådd.
En spådom vi sterkt har håpet på at vi ikke skulle få rett i.
Lenge var mulighetene åpne for en 2. plass.
Det tror vi ikke på lenger.

lørdag 27. september 2008

Dårlig ide

Foto: Kow d.e. ©
Klikk på bildet for å se større versjon

Salg? En forferdelig dårlig og dyr ide som bør droppes umiddelbart.

Amta har gjort noen forespørsler om framtiden til det bygget brannvesenet holder til i.
Hva skal det brukes til når brannvesenet flytter?
- Det vil jeg ikke ha formening om ennå, men i en situasjon der kommunen sliter med dårlig økonomi, kan det bli aktuelt å selge stasjonen, sier odfører Thore Vestby.
Selge? Det er både dyrt og dumt.
Det blir Hamborgbrygga og gamle Sogsti skole og Lehmannbrygga og Loshuset om igjen.
Hamborgbrygga ble solgt og kjøpt tilbake.
Gamle Sogsti skole ble solgt og ikke kjøpt tilbake. Hadde kommunen beholdt den, hadde den hatt lokaler til kulturskole m.m. for en billig penge, og spart seg og naboene for en masse trøbbel med en ambisiøs utbygger.
Lehmannsbrygga og Loshuset ble ikke kjøpt. Hadde kommunen vært våken og forutseende, hadde vi alle vært spart for mange problemer.
En kommune som trenger lokaler, kan ikke selge det den har, for så å bygge nytt.
Det henger ikke på greip.
Da har vi mer sans for Even Granbergs forslag om å finne ut om brannstasjonen kan opprustes til flerbrukskirke.
Eller vår datters tidligere offentliggjorte tanke om et flerbrukssenter for diverse innendørsaktiviteter som ikke har lokaler i Drøbak i dag.
Behovet er stort og mulighetene mange.
Salg er en særdeles dårlig ide og omtrent like vellykket som å pisse i buksa for å holde varmen. Det varmer med det samme, men blir raskt både kaldt og ubehagelig.

Dugnad i grøftekanten?

Foto: Kow d.e. 220908 ©
Klikk på bildet for å se større versjon
Trærne og buskene langs Ullerudsletta ble planet på dugnad, men ble befolkningen "sveiset sammen"?

For en god del år siden hadde vi folkedugnad i Frogn.
Vi ryddet og beplantet feltet mellom kjørebanen og gang- og sykkelvegen langs Ullerudsletta.
At det ble fint, kan enhver se, for det meste av beplantningen står der den dag i dag.
Nå vil Høyrepolitikeren, Ludolf Bjelland, gå et skritt lenger. Han vil ha en kontinuerlig dugnad hvor kommunens innbyggere fjerner ugress og driver generell forskjønnelse av våre omgivelser - og sveiser befolkningen sammen.
Det sier vi ja til. Som et jippo. For noe mer blir det aldri. Sånn som forrige gang.
Vi vet hvem som kommer. Og vi vet hvem som ikke kommer. Det er de samme personene som alltid stiller opp og som uteblir.
Og selv entusiastene kommer bare en gang eller to - og så går lufta ut av ballongen. For når andre ikke stiller opp, har ikke de tid heller.
Så hvis Bjelland mener at den kontinuerlige dugnaden skal erstatte kommunal innsats og innkjøpt arbeidskraft, tror vi at han blir skuffet.
Og at de som irriterer seg over burot, langt gress og uflidde vegkanter, vil bli enda mer irritert og misfornøyd fordi forholdene i stedet for å bli bedre, blir langt verre.
"Ja," sier sikkert de som tror på det private initiativ. "Noen skal alltid være negative og stikke kjepper i hjulene for et hvert godt initiativ. La oss nå prøve!"
Ja da, la oss prøve, men bli ikke overrasket om det ikke går.
Og sett av penger til grønt vedlikehold på budsjettet. For sikkerhets skyld. Dem blir det høyst sannsynlig bruk for.