fredag 6. januar 2012

Unyttige trafikkskilt

Foto: Kow d.e. 27122011 ©
Klikk på bildene for å se større versjon

Dette skiltet har verken fotgjengere eller bilister særlig nytte av.


Dårlig grunnarbeid har åpenbart skylda.

Når man spaserer rundt i omegnen omkring Drøbak, kommer man fra tid til annen over trafikkskilt som ligger på bakken.
Der er de ikke til særlig nytte for trafikkantene.

Blir liggende
Nylig kom jeg over et liggende skilt i Ullerudbakken.
Det skulle varsle en fotgjengerovergang, men var til liten hjelp og nytte der det lå.
Skiltet hadde tydeligvis vært festet for dårlig i bakken.
Både "foten" av betong, stolpen og selve skiltplata lå i vegkanten.
Man skulle tro at et slikt komplett skilt ville være lett å sette opp igjen, men så vidt jeg har kunnet konstatere har det ligget en stund.

Klåfingre
Tilfellet i Ullerudbakken er ikke enestående.
Der har sannsynligvis naturkreftene virket inn på et skilt som har vært altfor dårlig festet til grunnen, men ellers har jeg gjennom tiden sett både nedkjørte skilt og deler av skilt i vegkantene i området.
Også skiltplater som etter all sannsynlighet er skrudd løs fra stolpene og dumpet i vegkanten.
Eller skilt som er fjernet slik at bare stolpen står igjen.
Slike "demonterte" skilt har f.eks. i lengre tid ligget ved gangstien langs Fugleveien på Skorkeberg.

Mens det ikke er snø
Det ville kanskje ikke være så dumt om de som er ansvarlige for skiltingen og for at trafikkantene via skiltene får nødvendig informasjon, tok seg en runde i omegnen og så på forholdene.
Nå når det ikke er snø, må det være gunstig å finne skilt og få dem på plass igjen.
Skulle det komme snø, vil problemet lett bli verre å løse.

torsdag 5. januar 2012

Skjønnskrift på fjellveggen

Foto: Kow d.e. 27122011 ©
Klikk på bildet for å se større versjon


Graffiti er graffiti uansett "kunstnerisk" kvalitet, men her er i det minste skriften vakker.

Å grise til naturen med maling er en uting.
Det gjelder enten man bruker sprayboks eller kost.
Og uansett kvaliteten på graffitien.

Graffiti
På fjellveggen som avslutter trekanttomta mot Ullerudbakken, har en "writer" vært på ferde og etterlatt en "piece" til allmenn beskuelse.
En piece" er f.eks. en tag, dvs. si et stilisert navnetrekk, eller en skriftlig meddelelse.
I Ullerudbakken hyller "writeren" kunsten med ordene "Herlig kunst".
Trolig er det sin egen "kunst" skriveren tenker på.

Skjønnskrift
Da jeg gikk på skolen under og like etter 2. verdenskrig, hadde vi noe som ble kalt skjønnskrift.
Det var før formskriftens tid.
Skjønnskriften var en forseggjort skrift med løkker og slynger - ikke ulik den som "writeren" har brukt på fjellveggen i Ullerudbakken.
Slik sett skulle man nesten tro at det er en godt voksen person som har gitt skrivekløen utløp på fjellveggen.
Men sannsynligheten taler for at det er en ungdom.
Som burde kunne bruke sin formsans og sikre hånd til noe mer nyttig enn å forsøple naturen.

Vindens rov

Foto: Kow d.e. 27122011 ©
Klikk på bildet for å se større versjon


Denne presenningen hører neppe hjemme her. Men hvor er den kommet fra?

Berit, Dagmar og Emil - og hva de nå ellers heter alle sammen - har herjet fælt med oss denne høsten og vinteren.
Vinden har forsynt seg grådig av løse gjenstander.
I Skorkebergåsen fant jeg en presenning som Dagmar hadde hentet et eller annet sted og brakt med seg til presenningen klamret seg rundt en buske og stanset sin dans med vindkastene.
Har du fortsatt løse gjenstander ute, som vinden ikke har rukket å kaste rundt eller ta med seg, så få dem i hus.
Selv om det er rolig i øyeblikket, har vi ingen garanti for at ikke nye vindkast kaster seg over oss med storms styrke eller enda mer.
Sannsynligheten taler for mer ekstremvær.

tirsdag 3. januar 2012

Trenger oppslagstavler

Foto: Kow d.e. 27122011 ©
Klikk på bildet for å se større versjon

Ikke nettopp vakkert. Hva med å bruke oppslagstavlene?


For noen år siden ble det satt opp oppslagstavler rundt omkring i tettbebyggelsen.
Hensikten var at de som hadde noe å meddele, skulle kunne sette opp sine annonser og beskjeder uten å søple til og ødelegge vegger, gjerder og stolper.
Noen er flinke og bruker oppslagstavlene.
Men ikke alle.
På "bua" ved Sjøtorget er det stadig oppslag.
Og rester av oppslag.
Pent er det ikke.
Det ser rett og slett søplete ut.
Det er ikke langt til nærmeste oppslagstavle, men veggen ved inngangen til Sjøtorget ligger spesielt gunstig til.
Her passerer folk som enten kommer fra eller skal med båtene til Oslo og Oscarsborg.
Man kan derfor forstå at den som har noe på hjertet, foretrekker denne plassen framfor den mer tilbaketrukne i Rudi Kreuls Havnehage like ved toalettene.
Kanskje kommunen burde ta konsekvensen av den klare prioriteringen som brukerne gjør, og sette opp en godt synlig oppslagstavle ved inngangen til Sjøtorget?
Da kunne vi bli kvitt den lite pene "utsmykkingen" av veggen på uthuset samtidig som vi gir kulturlivet og andre med noe på hjertet, en sjanse til å nå ut til folk som besøker Drøbak som turister og reiser med rutebåtene på fjorden?
Og så det er sagt: Kanskje det også bør settes opp en oppslagstavle i Gjestehavna før noen tar i bruk veggene der som oppslagsplass for skriftlige meddelelser?
Det skader ikke å være føre var.

mandag 2. januar 2012

Returpunktet er ikke søppelplass

Foto: Kow d.e. 06122011 ©
Klikk på bildene for å se større versjon


Hva er dette? En søvsuger? Eller bare en eske?

Neida, en hel støvsuger. Ikke den nye riktignok, men den gamle, avdankede er plassert ved containeren for plast. Men det er kanskje ikke plast i denne formen som skal kastes der? Og et returpunkt for elektronikkavfall befinner seg 300 meter lengre borte.


T.v.: Denne sekken skulle vel strengt tatt vært lagt oppi beholderen?
T.h.: Sekken inneholder brukbare klær, men havner de hos Frelsesarmeen når de settes utenfor beholderen?

Folk er stort sett flinke, men enkelte oppfatter returpunktene som avfallsplasser og setter fra seg all slags søppel der.
Andre syns at det er for mye bry å legge klær, plast, papir, glass og metall i beholderne.
De setter - eller slenger - fra seg returmaterialer, søppel og emballasje ved containerne.

Ille ved Drøbak City
Returpunktet ved Drøbak City er spesielt utsatt.
Der er området stadig skjemt av returmateriale som burde vært inne i beholderne, og av søppel som burde vært helt andre steder.
Satt dit av personer som noen ikke har hatt ork og miljøbevissthet nok til å henlegge avfallet på riktig sted.
Det er viktig å poengtere at butikksenteret er helt uten ansvar for dette.
Senteret har bare vært imøtekommende og stilt plass til disposisjon.
Det hele og fulle ansvaret for misbruket faller på dem som ikke kan følge reglene.
Dem som gir blaffen i følgene bare de selv slipper unna med minst mulig bryderi.

Frogn nest best
Follo-folk troner på landstoppen i kildesortering, sier Runar Jacobsen i Follo Ren til Amta.
Oppegård er best i Follo. Deretter kommer Frogn.
Det er flott!
Da er det et naturlig mål å bli bedre enn Oppegård.
Men for at returordningen ikke skal bli en belastning for naturen og miljøet, må slurverne bli flinkere til å sørge for at returmaterialet kommer dit hvor det hører hjemme.
Det er ikke særlig vanskelig.
Det er mer et spørsmål om innstilling enn om innsats.

Fryser du på handa?

Foto: Kow d.e. 27122011 ©
Klikk på bildet for å se større versjon

Denne fine votten lå på bakken på gangvegen ved rundkjøringen på Ullerud. Jeg hengte den opp slik at det skulle bli lettere for eieren å finne den igjen.


Hittil har det vært en mild vinter.
Behovet for votter har ikke vært påtrengende.
Men det kan bli kaldere tider, og da kan den som har mistet en Selbuvott på gangvegen der Ullerudbakken løper ut, komme til å ønske at hun eller han hadde en vott til hver hand.
Den pene - og så godt som ubrukte - votten lå på bakken, men jeg hengte den et stykke oppe i en lysmast på stedet.
Hvis vinden - eller klåfingrede forbipasserende - ikke har tatt den, skulle det derfor være mulig for eieren - om vedkommende bryr seg med å lete - å få tilbake votten.
Funnet ble gjort den 27. desember. Altså etter julaften.
Votten kan derfor ha vært en julegave.
Desto hyggeligere ville det være om vott og eier ble gjenforent.

søndag 1. januar 2012

Krakk trenger reparasjon

Foto: Kow d.e. 26122011 ©
Klikk på bildet for å se større versjon

Denne krakken har sett sine bedre dager. Kanskje Torkildsbyen & Ullerud Vel burde forbarme seg over den?


Torkildsbyen & Ullerud Vel setter ut krakker hvor slitne vandrere kan ta seg en pust i bakken.
Det er et utmerket tiltak som velforeningen fortjener stor takk for.
Men trebenker ute i vær og vind trenger vedlikehold.
Hva har f. eks. skjedd med den krakken foreningen har satt ved busstoppet der Ekebakken løper ut i Sogstiveien?
I år - eller rettere sagt i året som gikk - er det neppe snømassene eller en uheldig snøbrøyter som har skylda.
Mer sannsynlig er det at en eller flere unge som har kjedet seg mens de venter på bussen, har latt kjedsomheten og overdreven virketrang gå ut over benken.
Resultatet er i alle fall at et av bordene i setet er brukket i stykker.
Det er derfor ikke så mye igjen å sitte på.
Slik bør benken ikke stå.
Ødelagte gjenstander er til liten nytte og glede og inspirerer til ytterligere ødeleggelser.
Mitt velmente forslag er derfor at velforeningen henter inn krakken og reparerer den før den eventuelt settes tilbake igjen.
Dette bør gjøres nå - mens det ennå er lite eller ingen snø.
Skulle det bli mer snø og kanskje til og med høye brøytekanter, vil det bli langt mer besværlig å få krakken fjernet.
Derfor: Fjern krakken umiddelbart.