onsdag 5. august 2009

Estetisk nytelse i Drøbaksundet

Foto: Kow d.e. 0108 og 200709 ©
Klikk på bildene for å se større versjon

Store båter og skip på fjorden er et syn noen av oss aldri blir lei av. Det er like fascinerende - og imponerende - å se disse elegante gigantene hver gang. Den trofaste "traveren" Color Magic f.eks. er et flott syn der den skimtes mellom Badeparkens trestammer og svalende kroner i det den glir ut fjorden full av forventningsfulle mennesker på reise. "Rutebåten" eller "ferja", om man vil, står ikke tilbake for cruiseskipene som passerer - verken når det gjelder utseende eller muligheter til opplevelser om bord.


MSC Orchestra fotografert gjennom flettverksporten på Hamborgbrygga 20. juli da den var på veg fra Kiel til Oslo for senere å fortsette til Stavanger. Skipet som er registrert i Panama, er på 92409 bruttotonn. Et imponerende skue - og en estetisk nytelse.

Enkelte av oss liker å holde øye med båtrafikken forbi Drøbak.
Vi imponeres av de store båtene - og av mannskapene som manøvrerer dem.
Fartøyene gjør et imponerende inntrykk, både p.g.a. form og størrelse.
Formgivingen, planløsningen og den aero- og aquadynamiske formen forteller om stor ingeniørkunst.
Når de passerer gjennom det trange Drøbaksundet, er de imidlertid ikke bare en demonstrasjon av menneskelig yteevne, men også en estetisk opplevelse.
Drøbak har mange attraksjoner.
Vi setter pris på de fleste, men må innrømme at båttrafikken befinner seg meget høyt oppe på rankinglista.
Flere ville ganske sikkert ha glede av å bli "båtkikkere".
Drøbak med det trange Drøbaksundet er stedet for å utvikle denne hobbyen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fine betraktninger,men jeg må innrømme at personlig lengter jeg tilbake til de tider da en båt virkelig var en estetisk nytelse - jeg tenker på tiden ca. 1960-1980 da jeg som gutt og ung mann noterte båttrafikk ut og inn om sommeren - stikkord er Fred. Olsen båter og Wilhelmsen båter - den gang Fred. Olsenbåtene tutet ved Hvidsten før de kom innover i stor fart nær Drøbaksiden. Lastebåter og passasjerbåter den gang hadde en annen og etter min smak bedre estetikk - virkelig sjøbåter - med vakre linjer. Ta f.eks. MS "Blenheim" og "Braemar" som gikk til Newcastle. Vakre skip. Disse kom alltid etter DFDS båtene ca. kl. 1700 - av en eller annen grunn måtte disse alltid ha los som gikk av ved Drøbak og gikk derfor meget sakte, mens DFDS' "Prinsesse Margrethe" bare kjørte på og oppnådde bra fart rel. tidlig. Jeg vil også nevne bølger, noe jeg hadde (og har ?) en forkjærlighet for. De gamle båtene lagde som regel bra bølger. De moderne båter av idag, ja selv svære cruiseskip lager minimale bølger, trolig pga. moderne utforming i baugpartiet. Rekorden i bølger tror jeg kom på midten av 70-tallet, med Fredrikshavn-båtene "Skipper Clement" og "Akershus". Disse kom inn fjorden i meget god bart ca. kl. 1900 tror jeg, og lagde noen kollossale bølger. Jeg undres om ikke endel småbåteiere da kunne få visse problemer. Min svoger hadde ved en anledning lagt seg litt for nær sjøen på Elleodden da "Skipper Clement" kom, og han fikk skyllet vekk endel tøy og sitt verdifulle armbåndsur på sjøen av de for ham uventet store bølgene.
Ja dette var litt mimring, som ble vekket til live av ditt innlegg. Takk for en meget hyggelig blogg.

winther sa...

Hei, Lars M. Takk for hyggelig tilbakemelding. Jeg beklager at det tok meg en uke å svare.
Mimringen din setter jeg stor pris på. Det gjør sikkert leserne av bloggen også.
Jeg er også nostalgiker og setter pris på gammel skipsbyggerkunst, men har etter hvert fått stadig større sans for den nesten ufattelige ingeniørkunsten som skjuler seg i de store cruisebåtene som tilsynelatende trosser naturens lover, men som mestrer både vind og bølger - og altså etter mitt skjønn - er "et fond av kraft og ynde i forening" som det står i visa.
Har du flere Drøbakminner på hjertet, hører jeg gjerne fra deg. De må vi kunne gjøre noe med slik at flere får glede av dem.