fredag 25. april 2008

Fardalsvingen

Foto: Kow d.e. 110408 ©
Klikk på bildene og se større versjon


Fardalsvingen: Først fjernet man en naturlig hindring. Deretter prøver man, som bildet viser, å lage kunstige hindringer som skal medvirke til at bilistene setter ned farten.

I Fardalsvingen på toppen av Lindtruppen, lå det et fint trehus som rommet en del Drøbakhistorie. Men det lå etter enkeltes mening, litt for langt ute i trafikken. Derfor måtte det vekk. I samme slengen forsvant også Bygningsarbeidernes Hus, som lå oppe i skråningen. Uten at det vel egentlig lå vegen for noen.

De to husene harmonerte godt med bebyggelsen på Råkeløkka vis a vis. Dessuten dempet de noe av det overveldende inntrykket av boligblokkene. Slik utgjorde de en fin inngangsport til små- og trehusbyen Drøbak.

Mot sterke protester ble husene revet. Vegen ble bredere. Og farten høyere. Fortauet er utformet slik at det skal tvinge bilistene til å slakke av, men etter det ryktene vet å fortelle, diskuteres det om det ikke bør lages mer effektive forhindringer på stedet. Fram og tilbake er dobbelt så langt. Og to fine Drøbakhus - og en del historie - er borte.

Hvis noen har bilder av Fardalhuset eller Bygningsarbeidernes hus - som forøvrig er kjent under flere navn - vil jeg sette pris på å få kopiere dem.

Fardalsvingen sett fra oversiden der Oslovegen kommer ut. I låven har Verneforeningen bygningsdeler fra gamle hus som eiere av verneverdige hus kan bruke når de skal vedlikeholde klenodiene sine. Ellers taler bildet for seg selv. Blokka er i alle fall kommet til sin rett.

Ingen kommentarer: