Klikk på bildet for å se større versjon
Åsvegen er svingete og farlig for billister, syklister og fotgjengere. Til et lite stykke etter Fuglevegen er fartsengrensen 60. Deretter økes den til 70. Den reelle farten er trolig ganske mye høyere.
SV ville ikke gi Venstre omkamp om gang- og sykkelveg langs Åsvegen da saken ble behandlet i formannskapet. Kjell Monsen ville heller ha gang- og sykkelveg ved Dal skole.
- Dette er ingen omkamp, sa Venstre. Men gikk med på utsettelse av en sak som er overmoden for realitetsbehandling.
Se DrøbakNotaters omtale av saken 21. mai ved å klikke på lenken Endelig gang- og sykkelveg?
Venstre påberoper seg å ha kjempet for gang- og sykkelveg fra Fugleveien til Ås grense i 20 år. Det skal de ha ære og takk for. Men det har partiet ikke vært alene om.
I følge ØB syntes ikke Jørn Beldring fra Høyre at det ville være riktig å bruke 200.000 kroner på en planlegging som til syvende og sist er Statens vegvesens ansvar.
Det kan vi raskt bli enige om. Men det var da heller ikke det det var snakk om. Men om å forskuttere.
Bedring av trafikkforholdene for ungene på Dal er meget viktig!
Men å ha to topprioriterte prosjekter samtidig, er ikke å overdrive. Det bør både politikerne og vegmyndighetene klare.
Nå er saken om Åsvegen sendt ut på en ny ørkenvandring.
Holder politikerne på slik, kan Statens vegvesen lene seg tilbake og la tingene gå sin skjeve gang. Som de har gjort hittil.
Da får vi utbedring av selve vegen. Noe som er viktig nok. Men ingen bedring for myke trafikkanter.
Og gang- og sykkelvegen gjennom Ås ender i en jordekant ved grensen mot Frogn. Som hittil.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar