søndag 8. juni 2008

Svar til Dagfinn Danielsen (H): Fakta om Åsveien

På ØBs nettside badebyen.no har Dagfinn Danielsen
kommentert mitt blogginnlegg
Dessverre hadde ØB lukket for kommentarer før jeg
fikk se innlegget. Jeg svarer derfor på denne måten.

Danielsen mener at jeg har basert mitt innlegg på hva jeg ”har lest i et referat i en lokalavis”.

Det er ikke riktig. Jeg bygger på saksframstillingen til formannskapet og protokollen fra formannskapets møte. Det jeg har hentet fra ØBs referat, er de uttalelsene som falt under møtet.

Det er ingen ting i det Danielsen skriver som ikke var kjent for meg da jeg skrev. Men min oppgave er ikke å redegjøre og referere, men å kommentere. Jeg kjenner altså sakens bakgrunn. Nettopp derfor mener jeg det jeg mener.

Winther ”tror åpenbart det her bare dreide seg om at Frogn kommune skulle forskuttere gang- og sykkelveien. Så enkelt er det ikke.” skriver Danielsen.

Sammendraget av rådmannens innstilling lyder: ”Det er behov for fortgang i arbeidet med gang-/sykkelvei langs rv. 152 fra Fugleveien til Ås grense. Som strakstiltak foreslår Rådmannen at det avsettes inntil kr. 200.000 til forskuttering av nødvendig reguleringsarbeid. Ev. forskuttering til grunnerverv og bygging avklares i handlingsprogram 2009-12. Det forutsettes løpende kontakt med vegvesenet i prosessen.” (Uthevet av meg.)

Og rådmannens innstilling avsluttes slik:

”Denne saken skal ha som mål å sikre:
1. Forskuttering av utgifter til regulering av sammenhengende gang-/sykkelvei langs rv. 152 fra Fugleveien til Ås grense i 2008. Rådmannen foreslår at det forskutteres kr. 200.000 av årets budsjett til formålet. (Uthevet av W)
2. Grunnerverv og forberedende arbeider senest kommer i gang 2009, og slik at gang-/sykkelveien i sin helhet legges inn i Vegvesenets budsjett for gjennomføring i 2010.
3. Kommunen fortløpende følger opp prosjektet med tanke på forskuttering (Uthevet av W) for å holde denne tidsrammen.

Konklusjon:
Planlegging av gang-/sykkelveien igangsettes. Med utgangspunkt i kommunens vedtak tas saken straks opp med vegvesenet.”

Så: Ja. Jeg har trodd - og tror – at saken dreide seg om at kommunen skulle forskuttere regulering av gang-/sykkelvei langs riksveg 152 innenfor en ramme på kr 200.000.

Høyre mente åpenbart at saken ikke kunne behandles på det grunnlaget rådmannen presenterte. Min mening er at det burde formannskapet gjort.

Se for øvrig blogginnlegget Endelig gang- og sykkelveg?

En smertelig korreksjon tilslutt: Det var min yngre bror, Per, og ikke jeg, som var en god hekkeløper.

Kay Olav Winther d.e.

Ingen kommentarer: