fredag 23. mai 2008

Bussterminal: Dårlig forslag

Alle foto: Kow d.e. 220508 ©
Klikk på bildene for å se større versjon


Niels Carlsens gate er med på å gi Drøbak karakter. Langs venstre side i bildet er det boliger, spisesteder og forretninger. Og rett ned til Høyre er Velhaven. Som bl.a. er et lekeområde for barn, og et hvilested for voksne. Mindre egnet sted for store, dieselosende busser kan knapt tenkes.

Hvor går grensen mellom privat og offentlig eiendom? Skal fellesskapet plassere sine problemer i fanget på mennesker som er så heldige å bo i Drøbak sentrum? Det som er grønt i Drøbak sentrum, bør - så langt det er praktisk mulig - forbli grønt.

Her bør det ryddes opp. Ikke bare i kvist og kvas, men området bør settes "parkmessig" i stand. Slik det er nå, blir utbyggingskåte personer fristet av det de oppfatter som villnis.


Formannskapet skal på ny diskutere hvordan parkeringen og kollektivtrafikken skal ordnes i Drøbak. Grunnlaget er den endelige rapporten fra konsulentfirmaet Rambøll.

Flertallet av politikerne har tidligere sagt nei til flere av de forslagene konsulentene presenterer. Disse er vurdert på ny. Og legges ufortrødent fram igjen.

Rapporten anbefaler ellers at en del av forslagene utredes videre.

Ja, noen av dem. Andre kan forkastes direkte.

Behovet for varige p-plasser i sentrum bør vurderes. Og utredes. Av kommunens egne ansatte. Ikke av rådyre konsulenter. Som knapt kjenner Gamle Drøbak og kommunen for øvrig. At trafikken til Oscarsborg tas med i en slik vurdering, er en selvfølge.

Så vel parkering som park-and-ride-plasser, vil DrøbakNotater komme tilbake til. Hvordan kollektivtrafikken i sentrum skal ordnes, er en sak for seg.

DrøbakNotater har tidligere gitt uttrykk for at bussen ikke trenger noen endeholdeplass eller plass til å snu i Drøbak sentrum. Se innleggene Drøbak ikke laget for kjempebusser og Bussen i Drøbak sentrum.

Å etablere terminal og endeholdeplass i Niels Carlsens gate, er uønsket. Som tidligere. Verken selve gata eller tilstøtende tomteområder er egnet til slik bruk. Det grenser til vandalisme. Bussoppstilling der vil gi oss et slikt Drøbak som vi ikke vil ha. Det er altså uaktuelt.

Og unødvendig. Hvis bussen følger den sløyfa vi har skissert. Og har oppstillingsplass med pauserom m.v. annet sted i kommunen.

Det er ikke lett å være ny rådmann. Med en ny konsulentrapport på bordet. Rapporten må presenteres. Men deretter bør den tas til etterretning. Legges i en skuff og glemmes.

Formannskapets temadiskusjon om temaet, bør derfor bli kort. Det er nok å be om at busstrasé/ endeholdeplass/terminal og parkering legges fram for formannskapet som separate saker. De har egentlig ingen logisk sammenheng. Og så slipper man å blande kort fra forskjellige kortstokker.

Politikerne oppgave er å løse problemer. Ikke bidra til å skape dem.

Ingen kommentarer: