torsdag 8. mai 2008

Moen har satt fart i arbeidet med Hamborgbrygga

Foto: Kow d.e. 2008 ©
Klikk på bildet og se større versjon


Norolstasjonen på Hamborgbrygga: Utvalget som arbeider med Hamborgbrygga, vil restaurere mursteinbygningen, men er mer tvilende til om det er regningssvarende å sette i stand bensinstasjon.

Utvalget som skal vurdere den framtidige bruken av Hamborgbrygga – også kjent som Noroltomta – vil trolig anbefale at mursteinbygningen restaureres. Det opplyste utvalgets leder Svein-Eirik Moen (Ap) i kommunestyrets møte mandag.

I følge ØB er det mulig at også bensinstasjonen bevares. Dette er imidlertid mer usikkert.. Utvalget venter på en tilstandsrapport.

I møtet opplyste Moen at utvalget vurderer hva som trengs av bygninger og infrastruktur for at gjestehavna som anlegges, skal bli den mest attraktive i Oslofjorden. Utvalget skal være kommet til at de to bygningene som i dag befinner seg på tomta, har nok areal til de aktivitetene utvalget tenker seg på stedet.

Moen opplyste at mursteinsbygningen trenger nytt tak. Sammen med nødvendig nedvasking vil dette koste rundt én million kroner. Hva som må gjøres med bygningen for å legge til rette for aktiviteter, er foreløpig usikkert.

Når det gjelder bensinstasjonen, foreligger foreløpig ingen tall. Moen lovte at utvalget skal ha atskillig flere svar til neste kommunestyremøte 16. juni. Da vil det blant annet bli sagt noe om hvor bensin- og dieseltankene bør plasseres.

I kommunestyret ble det uttalt at man ønsket en oversikt over hva det eventuelt vil koste å renovere de to bygningene. Renovering må vurderes opp mot hva det vil koste å bygge nytt.

Utvalget er ellers enig om at bygging av molo er det som må komme først. Den skal danne grunnlag for båthavn for cirka 40 gjesteplasser. Stein til moloen kan man få fra arbeidet i Lensmannssvingen.

DrøbakNotater har flere ganger skrevet om Hamborgbrygga.

Kan de eksisterende bygningene settes i stand innenfor rimelighetens grenser, er det å foretrekke. Mursteinbygningen bør kommunen ta seg av. Det samme gjelder andre fasiliteter som hører til i en gjestehavn.

Men skal bensinstasjonen disponeres av lokale seilere - og kanskje lokalt båtfolk forøvrig - må de bidra til å sette den i stand. Utvendig og innvendig. Det bør bli et spleiselag av penger og dugnad. Skal bygningen inngå i lokalene til gjestehavna, blir saken en annen.

Hvis bensinstasjonen settes i stand nå, skjer ingen skade. Og skulle man angre ved en seinere korsveg, kan man ta den endelige avgjørelsen når det viser seg påkrevd.

Og: Så snart det er trygt for publikum å ferdes der, bør porten til området åpnes og helst fjernes. Porter, gjerder og stengsler bør vi ha minst mulig av i gamle Drøbak.

Ingen kommentarer: