fredag 2. mai 2008

Grevlingen gir seg ikke


Foto: Kow d.e. 300408 ©
Klikk på bildet og se større versjon

Grevlingen fortsetter sine herjinger på Skorkeberg. Trolig bor og trives den i nabolaget. Boet burde vært tettet slik at grevlingen måtte flytte. Helst burde den vært deportert til en avsidesliggende skog. Men viltnemnda gjør ingen ting for å løse problemet.

Lei av grevlingen?
Det er jeg også.
Natt til 30. april var den på besøk igjen. Og etterlot seg en pløgsle der hvor det skulle være plen.
Viltnemndas leder Øivind Edsem har tidligere uttalt at grevlingen bør betraktes som en venn.
Sånne venner betakker jeg meg for.
Eller hva sier du? Setter du pris på venner som kommer og ødelegger plenen din? Gang etter gang?

4 kommentarer:

Øivind sa...

Viltnemnda løser grevlingsituasjoner titt og ofte, og vi tror til stor grad av fornøyethet. Det påligger grunneier ( den plagende ) å selv foreta en rekke avbøtende tiltak før vi går mer dratisk til verks.
Det er vanlig å kontakte kommunen når kommunale tjenester ønskes.
Fra Winther har vi intet hørt, hverken iår eller ifjor. Vi ser slett ikke bort fra at Winther også kan få løst sine problemer med grevling, det er bare å ta kontakt.
vennlig hilsen
Øivind Edsem, leder Viltnemnda i Frogn

Anonym sa...

Du har rett. Jeg har ikke rettet en formell henvendelse til Viltnemnda, men skrevet gjentatte ganger om saken i Amta, ØB og på bloggen min.
Også naboene har besøk av grevling på plenen. Dette er altså et problem for området, ikke bare for min plen. Trolig bor grevlingen i det hiet du lot deg fotografere foran i fjor.
Av dine uttalelser i avisa, fikk jeg inntrykk at jeg skulle glede meg over grevlingen, og at det ville være bortkastet å be Viltnemnda om hjelp.
Nå ser jeg at det kan være hjelp å få. Jeg tar med glede mot din invitasjon og sender dere en mail. Etter som saken er av interesse for flere, offentliggjør jeg henvendelsen på DrøbakNotater.
Med vennlig hilsen
Kay Olav Winther d.e.

Anonym sa...

Hei Winther
Har samme problem på Fagerstrand, plena ser ut som et bombefelt.
Ser smådjevelen nesten hver morgen.
Tenker bygge en kasse på 1x1 meter med hull på toppen til hagla/rifla ,sette den på vippen og legge inn åte. husk tung vekt på toppen (min 30 kg)
Når Grevlingenn er inne, kan man hurtig avlive den med ett skudd.
Tror det er tillat.
fra Cohcise

Anonym sa...

Jeg forstår din frustrasjon, men tror ikke at avliving er lovlig. Det er ikke engang lovlig å fange grevlingen og frakte den levende ut i skogen, så vidt jeg vet. Kanskje viltnemnda på Nesodden er samarbeidsvillig? Lykke til.