Klikk på bildet og se større versjon.
Slike enorme busser kjører i de trange gatene i Drøbak. De representerer en kolossal belastning på mennesker, bygninger og gategrunn. Dessuten spyr de ut store mengder eksos. Ikke bare når de kjører, men også når de går på tomgang mens de står på Lehmannsbrygga.
Bussene har vokst betraktelig siden den spede begynnelsen. At Drøbak ikke er bygd for trafikk med så store kjøretøyer, er innlysende. De er for brede for gatene, for lange for svinger og kryss og for tunge. Selv om man hadde kunnet beholde Lehmannsbrygga som snuplass, burde så store busser ikke kjørt i Drøbak sentrum.
Enkelte mener at bussen i framtiden bør kjøre opp eller ned Jørnsebakken og Vestbyvegen og over Sogsti. Da trenger den ikke å snu.
Men busser på denne størrelsen kan ikke kjøre i Jørnsebakken. Uansett om bakken blir envegskjørt.
Kjempebussene må ha endeholdeplass utenfor Gamle Drøbak.
Løsningen på problemet er: Mindre busser, hyppigere avganger og park-and-ride-plasser utenfor sentrum. Og busstraseen i sentrun bør som DrøbakNotater tidligere har foreslått, være: Ned Lindtruppen, bort Nils Carlsens gate, forbi Hospitalet og Kirken, bort Kirkegata, langs med Torget, ut Torggata og opp Lindtruppen.
Hvis busspendlerne sørpå får små matebusser og park-and-ride, får de et bedre tilbud enn i dag. For mange er det en lang spasertur fram og tilbake til Lehmannsbrygga.
Å bruke plassen ved Tollboden eller Hamborgbrygga som framtidig snuplass er en dårlig idé - både for beboerne i området og miljøet generelt. Bussen er en stor forurenser. Fort inn, fort ut er derfor det eneste prinsippet som holder. Hvileplass bør sjåførene få utenfor sentrum. F.eks. på Holter.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar