Så har det skjedd. Et liv er gått tapt i Oslofjordtunnelen.
En bil kjørte inn i en bil som stod i kjørebanen fordi den hadde fått motorstopp.
For å unngå liknende tragedier i framtiden, må vi stille de kritiske spørsmålene.
Var bilen med motortrøbbel synlig på tunnelens overvåkingssystem?
Ble det gjort noe for å stenge tunnelen til den farlige bilen var blitt fjernet?
Kunne overvåkingssystemet avsløre om det ble satt ut varseltrekant?
Hvis overvåkingssystemet skal ha noen mening, må motorstopp og andre uhell som resulterer i fare for de kjørende, føre til stenging eller varsling.
Er det mulig å varsle med blinkende røde lys i hele tunnelens lengde, når noe uforutsett som krever at bilførerne er ekstra oppmerksomme, inntreffer?
De som kjører forsiktig i tunnelen for å være klar til å handtere eventuelle vanskelige situasjoner, blir ofte presset av andre kjøretøyer til å øke farten. Ikke minst lastebiler og trailere er aggressive.
Setter overvåkingssystemet overvåkerne i stand til å gripe inn over for slike ubetenksomme - eller hensynsløse - sjåfører?
Lærer de ansvarlige noe av denne tragiske ulykken?
Hva gjør de for å omsette erfaringen i handling med sikte på bedre sikkerhet for de som kjører i tunnelen?
3 kommentarer:
Vil bare gjøre dem oppmerksom på at det er ikke første gang et liv har blitt tapt i Oslofjordtunnellen.
Takk for beriktigelsen. Hvis du kan fortelle meg hvilke dødsulykker som har skjedd der tidligere, ville det være til hjelp.
Det omkom en mann fra Hurum for noen få år siden.
Legg inn en kommentar