onsdag 14. oktober 2009

Sogsteika i høstskrud

Foto: Kow d.e. 141009 ©
Klikk på bildet for å se større versjon

Sogstieika i høstlig kveldssol.

Sogstieika er et staselig tre.
Som vi har omtalt og brakt bilde av flere ganger. Til forskjellige årstider.
Det fortjener den.
Nå har den tatt høstskruden på.
Etter et kald høstdag varmet den seg i ettermiddag forsiktig på strålene fra en synkende kveldssol som fikk det til å lyse i det gylne løvet som den akkurat nå pynter seg med.
Men den kan ennå skifte farge før den lar løvdrakten falle.
Eika - som på latin bærer det dramatiske navnet Quercus - kaster ikke bladene ved det første tegnet på frost. De kan derfor rekke å bli røde og brune før de faller til bakken og etterlater nakne greiner og kvister som tusjtegninger mot en høy, blå himmel.
Det finnes over 450 arter av eik.
Akkurat hvilken art Sogstieika tilhører, er jeg usikker på.
Quercus robur - også kalt quercus pedunculata - kanskje?
M.a.o. sommereik som denne heter på norsk.
Den kan bli opp til 25 meter høy.
Og - hold deg fast - opp til 1000 år gammel.
I Drøbak og Frogn er det flere gamle, store, imponerende eiker. Hvor gamle de er, vet jeg ikke, men Sogstieika er vel den som tar prisen i vårt område.
I Horten har de imidlertid et tre som heter "Tusenårseika".
Om den bærer navnet med rette, vet jeg heller ikke.
Men at eika er et imponerende tre - både når det gjelder alder og utseende, er i alle fall sikkert.
Og Sogstieika er ikke av de minst imponerende.

Se også Sogstieika i vinterskrud og Eik og Lønn

2 kommentarer:

Hall Skåra sa...

Flott tre og flott bilde! Jeg hadde ingen anelse om at eikene kunne bli så gamle. Hvor står treet slik at jeg selv kan se praktverket neste gang jeg er i Drøbak?

Hall

winther sa...

Hei, Hall.
Treet står på Sogsti. Kloss inntil Sogstiveien. Du kan ikke unngå å se det, men jeg tar med ytterligere to lokaliseringsmerker likevel: På den ene siden av vegen ligger "Sogstieika barnehage". På den andre siden - bak eiketreet - ligger et ikke altfor vakkert, "moderne" rekkehus. Lykke til.