mandag 8. september 2008

Vil ikke DFI ha kontakt med publikum?

Jeg er inne på diverse nettsider som tilhører fotballklubber.
Noen er meget bra, andre er dessverre under pari.
Follo tilhører den første kategorien. DFI den andre.
Som enhver kan konstatere ved å klikke på lenken ovenfor, er Follos nettside lett å finne fram og manøvrere på. Man finner uten videre om og men f.eks. skikkelig presentasjon og nedlastbare bilder av spillerne på årets A-lag. Med det signaliserer klubben at den ønsker å samhandle og stå i dialog med tilhengerne og andre som besøker nettsiden for å skaffe seg opplysninger om klubben.
DFI har gått den motsatte vegen. Presentasjonen av spillerstallen er nødtørftig og uten bilder. De av spillerne som også spilte på fjorårets lag, kan man finne ved å gå i arkivet, men da skal man kjenne spillerne godt for noen av dem mangler navn eller omtales ved "kjælenavn" eller "oppnavn". Dette gir tydelig beskjed om at sidene er for "insidere", ikke for folk flest.
Velten er forøvrig ikke nevnt der i det hele tatt for siden er ikke ajourført siden 6. mars.
Opplysninger om A-lagets kamper kommer seint - hvis de kommer i det hele tatt.
Det er få tilskuere på DFIs hjemmekamper. Vi tror ikke at bedre nettsider alene vil bøte på det problemet, men sider som signaliserer åpenhet virker kanskje mer inkluderende enn sider som gir deg føelsen av at du er en utenforstående som ikke tilhører den indre krets.
Av interesse for klubben og Drøbakfotballen anbefaler jeg DFI å studere en del andre klubbers nettsider for å lære hvordan man skaper et nettsamfunn som publikum føler seg tiltrukket av og hjemme i.
DFI har mange dyktige tillitsvalgte. Det bør nettsidene bære tydeligere preg av.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Interessante betraktninger du kommer med. Jeg kjenner igjen problematikken rundt manglende oppdaterte nettsider fra norsk basketball. Hovedproblemet er nok først og fremst at de som jobber i klubbadministrasjonen trolig ikke har peiling på webdrift, og i alle fall ikke har tid til å følge dette opp aktivt.

Bare det faktum at hjemmesidene er lagt ut via "KlubbenOnline" som trolig må være Norges dårligste hjemmesidetjeneste, sier nok det meste om manglende satsning på web.

Det er en gang sånn at en del arbeid i idrettslag og ideelle organisasjoner nødvendigvis må gjøres på frivillig basis. Kanskje hadde det vært en idé at du foreslo for DFI å etablere en liten arbeidsgruppe for forbedring av websidene. Samle et par stykker som følger klubben og som vet hva som trengs og hva som kreves av en bra webside, og tilby dere å gjøre dette på frivillig basis, eller kanskje mot å få billetter/sesongkort eller lignende.

Det er viktig å støtte opp rundt klubben sin, og bidra der man føler man kan bidra, eller i det minste tilby seg å hjelpe. Jeg hører gjerne mer om hva du tenker omkring dette. Du har faktisk inspirert meg til å skrive et innlegg om frivillig arbeid på min egen blogg. Da skal jeg huske på å linke hit hvor jeg fant inspirasjonen. ;)

winther sa...

Interessante synspunkter. Jeg skal formidle ideen om en arbeidsgruppe til DFI-ledelsen.
Det er ingen lenke i nick'et ditt, så jeg finner ikke bloggen din.

Anonym sa...

Bloggen min finner du på http://www.storminvictus.com og innlegget jeg skrev kan du lese på
http://storminvictus.com/?p=79

:)

Anonym sa...

Vi i DFI fotball er smertelig klar over at web-sidene våre er for dårlige, og vi har en klar ambisjon om å bil bedre. Imidlertid trenger vi ressursperson(er) som kan bidra. Interesserte kan ta kontakt med meg på ardre@start.no.