Klikk på bildene for å se større versjon
Vegmyndighetenes motstand mot industrivirksomhet på Horgen er irrasjonell og uforstålig.
Like ved går hovedfartsåren nordover og sørover. Det er ikke et argument mot industri, slik Vegvesenet synes å mene, men et tungtveiende argument for.
Vegdirektøren skal visstnok være på gli. De som ønsker industri på Horgen, øyner derfor nytt håp.
Området på Horgen egner seg både topografisk og når det gjelder lokalisering og vegutløsning, utmerket til industri og handel - så fremt det tas hensyn til dem som allerede bor i området. Det må være en tilstrekkelig dyp skogsone mellom industri og boliger. Det er en utgift som en eventuell utbygging må bære.
Men Horgen overflødiggjør ikke utbygging på Holt - slik vi mistenker at de ivrigste forkjemperne for Horgen håper på. Grunnen til at saken tas opp igjen akkurat nå, er kanskje ikke bare positive signaler fra vegdirektøren, men også for å komme den tilstundende behandlingen av Holt i forkjøpet.
Kanskje er Horgen stedet for Luftambulansen, og så får man eventuelt se hvem som ønsker - eller vil ha fordel av - å være naboer med en virksomhet med intensiv helikopterbruk. Kanskje kan nettopp samlokalisering med sikte på helikopterdrift gi synergieffekter og en være attraktiv for andre som driver i beslektede bransjer.
Oppstillingsplasser for tungtransport bør også vurderes. I dag settes trekkvogner, tilhengere og svære vogntog der det faller seg.
Men Holt trenger vi i tillegg.
Og med "vi" mener vi både Frogn, Follo, Østlandet og Norge.
Så her må vi svare som Ole Brumm da han ble spurt om han ville ha melk eller honning: Ja, takk!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar