SL vil etter det Amta kan melde, avslutte forsøket med billigere reiser mellom Drøbak og Oslo. Reduksjonen i prisen økte ikke trafikken så mye som SL hadde håpet på. Nå er selskapet kommet til at de reisende foretrekker hyppigere avganger framfor for lavere priser.
Her blander SL kortene. Hvis samfunnet ønsker å flytte folk fra privatbilen over på bussen, må prisene ned. Merkbart og over tid. Tidsbegrensede prøveordninger frister ingen innbarket billist til å la bilen stå. Merkbare forutsigbare økonomiske forskjeller derimot, kan nok få noen til å velge bussen.
Dessuten må SL interessere seg for hvordan folk skal komme videre fra Sentralbanestasjonen. Ikke alle arbeider i Sentrum. SL må derfor presentere pakkeløsninger. Ellers bruker folk bilen. Den tar dem dit de vil.
Hyppige avganger er vel og bra. Bare de ikke koster for mye og bidrar til å holde billettprisene oppe. At folk har uttalt seg postivt om hyppige avganger, er forstålig. Kanskje skyldes det også måten det er spurt på. Men uansett er hyppige avganger ikke et alternativ til lavere priser.
Samferdselspolitikerne i Akershus og SL må spørre seg selv hva de vil. Skal kollektivtrafikken f.eks. bli et mer effektivt virkemiddel i arbeidet med å bedre klimaet, må det kraftigere og mer merkbare økonomiske tiltak til. Hittil har det mest vært pusling.
w
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar