torsdag 20. desember 2007

Knut Hamsuns veg i Drøbak?

I et leserbrev i Amta i dag tar Øystein Øystå til orde for at en veg i Drøbak bør kalles opp etter Knut Hamsun. Det er en god tanke som herved får min fulle støtte. Se ellers en artikkel om Knut Hamsun som jeg har skrevet på min blogg http://winther.blogg.no

Hamsun må gjerne overta Vestbyvegen, slik Øystå antyder, men hva sier de som bor i denne vegen. Vil de bytte ut en vel innarbeidet adresse? For å unngå at forslaget om en Knut Hamsuns veg skal koke bort i kålen, bør det ikke investeres særlig prestisje i hvilken veg som skal velges. Men det bør ikke være en bortgjemt vegstump. Knut Hamsuns veg tåler så absolutt å være synlig for alle.
w

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tenker du på forfatteren eller nazisten Knut Hamsun? Kanskje det bør skrives på skiltet slik at folk ikke blir forvirret, for det dreier seg faktisk om samme person.

Hva med Vidkun Quislings vei? Humanisten Quisling altså, ikke kuppmakeren.

Eller kanskje Hitlers vei? Miljøverneren og dyrevennen altså, ikke den fæle nazisten.

winther sa...

Hei, Konrad.
Hadde du lest den artikkelen jeg viste til, hadde du sett at jeg der svarte på dine retoriske spørsmål. Jeg skrev: "Politikeren" Knut Hamsun er det neppe noen som vil hedre. I alle fall ingen som det er verdt å høre på. Han avgikk ved døden i 1952. Forfatteren derimot lever. Det vil han trolig gjøre så lenge det finnes mennesker som leser. Som kulturnasjon har vi ikke råd til å overse dette. Tiden er inne til å hedre en av de største forfatterne i verdenslitteraturen."

Ellers ser jeg at du konstaterer at Hamsun var nazist. Tyskvennlig ja, men nazist nei. Som sagt: Les artikkelen på bloggen min.
w

Anonym sa...

Vi kan godt hedre forfatteren Hamsun. Problemet er at den samme personen (ja, faktisk, han hadde ikke spaltet personlighet) også var nazist, ja, tyskvennlig og nazist. Jeg kan også kverulere og si at Quisling heller ikke var nazist.

Hvem skrev nekrolog over Hitler? Hamsun.

Hvem besøkte Tyskland og uttalte "dersom regjeringen [altså Hitlers regime] har funnet det hensiktsmessig å innrette konsentrasjonsleire, har de sikkert en god grunn"? Hamsun.

Etcetc.

Altså: Hvorfor ikke hedre Quisling? Som assistent for Nansen gjorde han mye humanistisk arbeid. Som marionett gjorde han ikke mye til eller fra.

Hamsuns status ga ham langt mildere behandling og bedre ettermæle enn han fortjente. Det er en grov urettferdighet.