I en kommentar til et innlegg om at Oslofjordtunnelen tjener mer enn forutsatt, uttaler Terje Johansen at han tviler på at statstilskuddet på 500 millioner kroner er med i regnestykket.
DrøbakNotater har forelagt spørsmålet for Sigmund Aasly som er daglig leder i Oslofjordtunnelen AS.
- Oslofjordtunnelen AS er et bompengeselskap eiet 50 % hver av Akershus- og Buskerud fylkeskommuner, svarer Aasly som foretar følgende avklaring:
- Selskapets formål er å bidra til delfinansiering av utbyggingsprosjektet "Ny rv. 23 Oslofjordforbindelsen. Av de totale utbyggingskostnader, som var beregnet til NOK 1.060 mill, skulle bomselskapet bidra med ca 66,5 %. Selskapets bidrag i prosjektet er finansiert gjennom låneopptak og som nedbetales gjennom innkrevingen av bompenger. Når selskapets gjeld er nedbetalt kan bompengeinnkrevingen avsluttes.
- Hva var statens forutsetning for å delta?
- Når det gjelder Statens bidrag til utbyggingsprosjektet er dette forhold som tilligger Statens vegvesen og som selskapet ikke har kjennskap til. Spørsmål knyttet til eventuelle Statlige bidrag og andre forhold må rettes til Statens vegvesen.
Nedbetalingen gjelder altså bomselskapets utgifter. Som Terje Johansen antok, er det statlige tilskuddet ikke medregnet. Det er da heller ingen forutsetning for at avgiftsbommene skal forsvinne. Om man kan snakke om reell nedbetaling uten at statstilskuddet er inntjent, blir et definisjonsspørsmål. At staten bidrar økonomisk til infrastrukturen finner vel de fleste av oss både rett og rimelig.
w
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar