Modellflyentusiastene samles på Årungen for å dyrke sin høytflygende sport.
Hvor er det blitt av ledningen som skal festes til vingen? Det gjelder å koble riktig slik at flyet lystrer kommando.
Se så. Nødvendige tilkoblinger er foretatt og vingen montert. Da er det bare å komme seg ut på isen og prøve flyge- og manøvreringsdyktigheten.
Årungen ligger dekket av tjukk is og dyp snø.
Reggatabanen ligger øde og kald.
Det betyr ikke at det ikke drives sportslige aktiviteter der på denne årstiden.
Knut Bråten fra Oslo er en av mange som har tatt seg en tur til Frogn for å drive sin spesielle sport på den isbelagte innsjøen.
Ut fra bilen henter han en relativt liten rød og hvit flykropp og en svær ving som han i dyp konsentrasjon omhyggelig kobler til dertil hørende ledninger og skruer, og fester til skroget.
- Det må være en sterk motor som skal løfte og bære det flyet der.
- Næh, det skal ikke så store kreftene til. Akkurat hvor mange hestekrefter motoren produserer er jeg usikker på.
- Hvor lang rullebane trenger et fly med så stort vingespenn for å komme på vingene, da?
- 10 - 15 meter kanskje. Ikke noe særlig mer.
- Jeg ser at du har hjul under flyet. Hvordan får du det opp i lufta og helskinnet ned igjen når isen er dekket av snø?
- Det er måkt rullebane. Det er ikke noe problem.
- Du tilhører kanskje en klubb som holder banen i stand?
- Det er en klubb som holder til her og holder banen oppe, men jeg som bor i Oslo er ikke medlem av den. De har visst imidlertid ikke noe i mot at enkeltpersoner kommer hit og bruker banen. Det er jeg meget takknemlig for.
Sier Knut Bråten. Som har montert ferdig, ikledd seg lue og hansker, slengt veska med alt utstyret over skulderen og tatt flyet forsiktig under armen for å entre den innbydende isflaten og rulebanen som ligger der ute og venter.
Nå forestår noen timers moro sammen med likesinnede mens iltre brum fra flygende maskiner fyller lufta over Årungen i solskinnet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar