tirsdag 10. august 2010

Langvegsfarende gjester i Drøbak

Foto: Kow d.e. 08082010 ©
Klikk på bildet for å se større versjon

Karin Endsjø fra Ski, Nagdrup Tesring fra Tibet, Astrid Urbye fra Frogn og Prem Lama fra Nepal nyter det idylliske miljøet i Båthavna.

- Her skal du få en riktig solskinnshistorie, sier Astrid Urbye. Frogns entusiastiske rotaryaner og impresario som aldri blir trøtt av å stå til tjeneste og rette en hjelpende hånd til medmennesker som trenger en håndsrekning. Jeg møter henne i Båthavna der hun spaserer sammen med to langvegsfarende gjester og deres norske vert, Karin Endsjø.
Gjestene er Nagdrup Tesring fra Tibet og Prem Lama fra Nepal. De har begge poliomyelitt og kommer direkte fra en stor, internasjonal handicamp på Haraldvangen. Hvor de har vært Rotarys gjester.
Nå er de på besøk i Drøbak og hos Astrid Urbye, før Prem Lama setter seg på flyet hjemover mange opplevelser rikere etter noen begivenhetsrikte og hektiske dager i Norge.
- Jeg er født i en landsby som ligger 2000 meter o.h., forteller Lama. Der er det enkle forhold. Ingen lege og ikke noe helsestell. Tilfeldigvis var jeg i Katmandu hos en slektning da Karin Endsjø fikk se meg. Gjennom henne og Rotary har jeg fått hjelp, og fått komme til Norge hvor jeg har fått treffe mange fine, interessante mennesker, sier han, og bretter opp buksebeinet slik at jeg kan se skinnen han har på beinet. Den er til stor hjelp.
Nagdrup Tesring derimot skal ikke forlate Norge riktig ennå. Han skal være her vel en måned til, kan Karin Endsjø fortelle.
- Det finnes vel et tibetansk miljø i Norge fra den tiden "onkel Lauritz" Johnsson hjalp unge, tibetaske flyktninger? Dette miljøet måtte det vel være interesant for Nagdrup Tesring å komme i kontakt med?
- Kanskje. Vi forsøker å finne ut av om det er noe igjen av det, svarer Karin Endsjø bekreftende.
Før hun og Astrid Urbye fortsetter å vise fram Båthavna og det øvrige Drøbak til de to langvegsfarende gjestene som de har på besøk.

Ingen kommentarer: