onsdag 25. mars 2009

Hva er en økologisk butikk?

Foto: Kow d.e. 190309 ©
Klikk på bildet for å se større versjon

Drøbak har det meste, også en økologisk butikk, men hva er det?

Hva er en økologisk butikk?
Er det selve butikken som er økologisk? Er den bygd av økologiske materialer? Eller drives den etter økologiske prinsipper? Slik at det er driften som er økologisk?
Eller handler den med økologiske varer?
Hvis det siste er tilfellet, er det vel ikke butikken som er økologisk, men varene?
Begrepet "økologisk butikk" har sin parallell i "elektrisk forretning".
Der ville ikke jeg gått inn. I alle fall ville jeg vært ytterst forsiktig. Ja, jeg ville ikke tatt i elektriske varer heller, jeg.
I mitt barndomshjem hadde vi en stund en elektrisk komfyr. Den var elektrisk.
Når man tok i komfyren og vannkrana samtidig, fikk man seg en trøkk som man merket ganske godt.
Så elektriske komfyrer er ikke til å spøke med. Ikke elektriske butikker heller, vil jeg tro.
Men tilbake til økologien.
Det vi har fått på Holterkollen er øyensynlig en butikk - eller landhandel - for økologiske varer.
Landhandelen er trolig ikke mer økologisk enn andre butikker, men det er forhåpentlig varene.
Skjønt, landhandel? Hva er nå det?
Jeg antar at du straks innser at her har vi også å gjøre med noe som likner en språkblomst. For land handler den trolig ikke med?
Og ikke ligger den spesielt langt ute på landet. Ei heller tar den vel spesielt sikte på folk som bor på landet - f.eks. bønder - mens mer urbane konsumenter er mindre velkomne?
Så hva er egentlig en landhandel? For ikke å snakke om en økologisk landhandel?
Som du skjønner: Den som er interessert i språk, har alltid noe å sysle med. Det sørger bl.a. oppfinnsomme økologiske, forretningsdrivende for.
Ja, du la merke til begrepsforvirringen her?
Det er lett å gå i baret, som det av en eller annen grunn heter.

Ingen kommentarer: