onsdag 27. februar 2008

Tuskhandel på strendene i Vennebekk og Drøbak

DrøbakNotater har tidligere gjengitt et utdrag av Bjørn Cato Wiigs artikler om Drøbaks tilblivelse. Her kommer en ny del:

Før trelasten skapte havner, solgte bøndene sin trelast i tusk, kan Wiig fortelle. Bønder fra Nesodden, Ås og Frogn handlet direkte på stranda, kanskje særlig i nord. Hollenderne på sin side hadde korn, brennevin og juggel.

Hollenderne søkte bevisst bønder, ikke byer. Det var likevel enkelte småbyer som vokste fram av trelasthandelen på 15-1600-tallet. Son/Hølen en av dem.


Drøbak var en viktig trelasthavn tilbake til 1500-tallet, men folka bodde ”overbjergs”, forteller Wiig og fortsetter:

”Hans Krag hadde en kvalifisert gjetning om Drøbaks oppkomst. Den beste gjetning jeg har sett. Han mente at det skjedde en gang mellom 1690-årenes økonomiske opp og nedgang, og de tidlige 1700-årenes nedgang. Da kom Drøbak opp. Det startet med bygging av boliger for storfolk, tjenere, matroser, båtsmenn, fraktemenn. Fart i det ble det når konjunkturene så smått begynte å bedre seg i Holland, Frankrike, Spania, England. Men vi startet med opptur da de andre gikk på nedturen.”


Drøbak startet ikke i Vennebekk, men vokste opp der.
Wiig mener at ”Vi vet lite, men noe om Vennebekk før 1700.(Se forrige artikkel. w’s kommentar.) Det var aktivitet der. Stor aktivitet. Trelast til Hinlopen. Amsterdam. Harlingen og Edam. Det ble gitt viktige privilegier i siste halvdel av 1600-tallet. Bekkesager ble ulovlige for eksportskurd, trelasthandel skulle egentlig alltid gå gjennom byenes kjøpmenn. Altså: Ingenting skulle gå fra bønder i Holmsbu, Son, Hølen, Drøbak, Grisebu (i dag ”Fagerstrand”) og Ildjernet. Alt skulle gå gjennom borgere av Christiania. Sånn ble det ikke helt. Men kjøpmenn tok over bøndenes trelastsalg. Og da ble noen strender havner. I Drøbak tre stykker. Et rikt trelastborgerskap vokste raskt fram, rikere enn det store gamle i Hølen. Trelasthandelen på 1700-tallet kan sammenliknes med oljen i dag. Den gav norske kjøpmenn store profitter. Rike handelshus vokste fram i byer og ladesteder flere steder på østlandet.”



Ingen kommentarer: