tirsdag 19. februar 2008

Politiet bør ta enda flere sjåfører som bruker mobiltelefon

Folk i Follo gir blanke i bilbelte og mobilregler, forkynner ØB. Det står ikke noe om Drøbak i avisas oppslag, men det kunne det godt ha gjort.
Om folk bruker bilbelte, vet jeg ikke så mye om. Det får bli deres egen sak, for å si det sånn. Det går først og fremst ut over dem selv.
Men mobilbruk er farlig for andre – dvs. for deg og meg.
Jeg går en del turer langs vegene i Frogn. Det er nesten ikke en dag uten at jeg ser sjåfører som snakker i en mobiltelefon som de holder i handa.
Det samme opplever jeg når jeg er ute og kjører. Folk holder og prater. Det er mer handsfree kjøring enn handsfree telefonering.
ØB forteller at politiet i Follo skriver ut stadig flere forelegg for bruk av mobiltelefon i bil.
Folk er muligens blitt sløvere, sier trafikkoordinator i Follo politidistrikt, Geir Mjøsund.
Det tror jeg ikke. Det har vært riktig ille hele tiden.
Det er flott at politiet vil skjerpe kontrollen. Med hyppigere kontroller, kan de lett ta mange flere. Det hadde trafikksikkerheten tjent på. Statskassa også.

Ingen kommentarer: