Fyrlykta i Båthavna er uansett hvilken nytte den har for båt- og skipstrafikken, et stemningsskapende element både for båtfolk og bryggeseilere.
Små bilder:
T.v.: Til utpå våren 2008 hadde fyrlykta en "luftehatt" på toppen, men den blåste av.
T.h.: Før var fyrlyktene 8-kantete og laget av materialer som trengte jevnlig vedlikehold. Den tiden er nå over.
- Har du sett den nye fyrlykta? spør Helge Hinbjørgmo i forbifarten når vi treffes på et helt annet sted enn i Drøbaks maritime omgivelser.
Han er synlig fornøyd.
Den gamle lykta led - i likhet med tilsvarende lykter langs vår værharde kyst - hardt under påkjenning av sjøsprøyt og hardt vær, og så ikke alltid nyoppusset ut. Den måtte stadig vedlikeholdes.
Glassfiber og aluminium
- Den nye lykta er vedlikeholdsfri, kan Hindbjørgmo fortelle. Vi fikk tak i et glassfiberrør - eller egentlig to rør. Det ene står inne i det andre, og det er betong i mellom. Dette utgjør veggene.
- Og hatten?
- Er laget av sjøvannsbestandig aluminium. Rustfritt.
Selve lyskilden er et unikum forstår jeg. Strømbesparende og nærmest evigvarende.
- Den bruker bare 8 watt og skal vare i 70.000 timer, sier Hindbjørgmo engasjert. Det tilsvarer 6-7 år.
- Men den blinker ikke?
- Etter at det kom nye lykter ute i fjorden skal lampa i lykta på moloen ikke blinke. Den har nå konstant lys. Som kan ses på en avstand av 3 nautiske mil.
Rundt og tidsmessig
- Men noe "spir" på taket er det ikke, slik som før i tiden?
- Det var ikke noe spir, ler Hindbjørgmo. Det var et lufterør. Det skrev seg fra den gangen man brukte parafinlamper. Da trengte man avlufting. Avluftingsrøret på vår lykt hadde ingen praktisk funksjon. Det skulle bare bidra til at lykta så autentisk ut. Men så blåste det ned for et par år siden.
- Og så er lykta blitt rund, før var den ...
- 8-kantet, sier Hindbjørgmo som forklarer at nye materialer muliggjør ny utforming. Det skjer mange steder. Ikke bare i Drøbak. Den nye lykta på Molo B er derfor slik en moderne fyrlykt skal være, forteller Helge Hindbjørgmo villig.
Hindbjørgmo og Hindbjørgmo
Når det blir spørsmål om hvem som har laget herligheten, sitter svarene noe lenger inne, men med litt lirking kommer det fram.
- Det er Ivar, sønnen min, som har utført det praktiske konstruksjonsarbeidet og monteringen på Molo B, sier Helge Hindbjørgmo. Han har laget det hele her på verkstedet hos oss. Det var litt av en jobb. Bare det å få kappet rørene ...
- Og tegningen og formgivingen?
- Det har jeg stått for, sier Helge Hindbjørgmo beskjedent og understreker at det er Båtforeningen som er byggherre.
Og som skal ha æren for at dette landemerket fortsatt er å finne i Båthavna og er en del av Drøbaks ansikt mot sjøen.
Slik vi er vant til å se det.
Og vil ha det.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar