lørdag 11. september 2010

Fuglevaag hos Vera

Foto: Kow d.e. 11092010 ©
Klikk på bildene for å se større versjon

Rie Bistrup åpnet utstillingen og intervjuet kunstneren som vandret tilsynelatende ubesværet omkring i en kreasjon av brukte plastposer.


Skuespilleren Henny Moan leste André Bjerkes kjente prolog "Kunstneren" hvor han på sin slagferdige og elegante måte avviser at kunst er "et annet navn på lediggang".












Små bilder, over: Brit Fuglevaags bilder er preget av en god, varm stofflighet som sammen med utsøkte farger og høyt utviklet vevteknikk gir de vakreste kunstneriske uttrykk. Det er langt herfra til de monokrone bildene hun tidligere var kjent for.











Nederst t.v.: Men Brit Fuglevaag bruker heller ikke i dag alltid sterke farger. Resultatet blir ikke mindre vakkert av den grunn.

T.h.: Denne monumentalvevnaden som viser at Brit Fuglevaag ikke har mistet sin eksperimentelle lekenhet, kan ikke henge hvor som helst. Den er spesiell og krever at det er høyt under taket. I dobbelt forstand.


Galleri Vera har gjort et varp.
På veggene i hovedhuset og "Hanehuset" henger det bilder laget av tekstilkunstneren Brit Fuglevaag.
Åpningen av utstillingen i går, lørdag, ble foretatt av journalist og forfatter Rie Bistrup, som intervjuet kunstneren om hennes virksomhet og kunst.
Deretter leste skuespiller Henny Moan André Bjerkes kjente prolog "Kunstneren".
Galleristen selv holdt seg beskjedent i bakgrunn, men kunne med god grunn stått fram og tiltatt seg mer av oppmerksomheten og æren for denne kunstneriske begivenheten i vårt lokalmiljø - som samlet interesserte fra fjern og nær.

Vel fortjent
Brit Fuglevaag er ikke hvem som helst i norsk kunst.
I nærmere 40 år har hun spilt en sentral rolle i norsk kulturliv. Både som utøvende kunstner, lærer og professor - og gjennom et utrettelig engasjement som aktiv deltaker i kulturlivets organisasjoner.
Sammen med Hanna Ryggen er hun utvilsomt den dyktigste og mest toneangivende bildeveversken i norsk kunst.
At hennes anerkjennelse så vel i utlandet som på hjemlige trakter, er vel fortjent, kan enhver konstatere ved å legge vegen til Galleri Vera i Elleveien 13.

Reiser
- Du er produktiv og har holdt på lenge, hvordan bevarer du din vitalitet og fyller på med nye krefter? spurte Rie Bistrup under åpningen.
- Ved å reise. Da får jeg nye krefter og ny inspirasjon, svarte kunstneren som har vevstuer i så vel Oslo som Paris.
Brit Fuglevaags kunst har solide røtter i norsk tradisjon, men ikke bare det. Hun har aldri vært noen heimføding. I tillegg til utdanning fra Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, har bl.a. studert ved kunstakademiet i Warszawa. Noe hennes kunstneriske formspråk bærer preg av. Og hun har foretatt en rekke studiereiser til ulike deler av verden.

Henger mange steder
Brit Fuglevaag har i årenes løp vært en flittig deltaker på utstillinger i inn- og utland.
Og hun har hatt en mengde utsmykkingsoppdrag som f.eks. på Universitetet i Oslo, i Oslo Tinghus, bygget til Det Norske Veritas, SAS Scandinavia Hotel i Oslo, Norges Bank i Oslo og Kristiansand og Statens lånekasse for utdanning i Oslo. For bare å nevnne noen.
Fuglevaag er dessuten representert i Nasjonalgalleriet, Museet for Samtidskunst, Norsk kulturråd, Sandvigske samlinger, Oslo kommunes samlinger, kunstindustrimuseene i Oslo, Bergen og Trondheim og i American Wind Symphony Orchestra i USA.
I 1986 mottok hun Oslo bys kunstnerpris og i år 2000 ble hun tildelt medaljen Mérite et dévouement Français for sitt kunstneriske virke i Frankrike.

Til 3. oktober
Åpningen av utstillingen i går var godt besøkt
Men mange flere bør kjenne sin besøkelsestid.
Galleriet er stengt på mandager, men utstillingen henger til 3. oktober.
Det er derfor nok av muligheter for den som vil se vakre vevde bilder av en spennende kunstner som nyter betydelig nasjonal og internasjonal anerkjennelse.
Legg derfor vegen til Elleveien 13.
Først som sist.

Kilder: Store norske leksikon, Wikipedia og Galleri Vera

Ingen kommentarer: