torsdag 15. september 2011

Trafikkultur i Ullerudbakken


Foto: Kow d.e. 10092011 ©
Klikk på bildet for å se større versjon


Denne sommerfugllarven krysset Ullerudbakken i fotgjengerfeltet.

Noen har mer trafikkultur enn andre.
For noen dager siden var jeg vitne til at en sommerfugllarve krysset Ullerudbakken.
Ikke hvor som helst eller på måfå, men i fotgjengerfeltet i nederkant av bakken - like ovenfor vegen bort til det gamle REMA.
Jeg stanset og så på.
Larven hadde stø kurs over de svarte og hvite feltene. Det virket som om den visste hvor den skulle.
Hva det nå var som trakk på den andre siden.
Biler kom stadig opp over fra rundkjøringen ved sykehjemmet.
Så lenge larven var midt i vegbanen, gikk det bra.
Da den nærmet seg siden av vegbanen der de drepende bilhjulene rullet, hadde jeg ikke hjerte til å la den klare seg på egen hånd lenger.
Jeg løftet den opp og bar den vesle krabaten over i gresset på motsatt side.
Det var tydelig at det var dit den ville.
Hva den nå hadde der å gjøre.
Med min barmhjertige inngripen reddet jeg trolig en sommerfugl.
Som i sin tur kan formere seg og skape flere sommerfugler.
Var det det hele?
Ja.
En liten ubetydelig tildragelse i en stor verden full av viktigere ting.
Jeg får si som Herman Wildenvey: "Dette vil ergre de store - men noen små vil det more."

Ingen kommentarer: