mandag 18. oktober 2010

Vakkert og spennende i Creative

Foto: Kow d.e. 14102010 ©
Klikk på bildene for å se større versjon

Turid Bogstad har i løpet av relativt kort tid utviklet seg til en betydelig bildekunstner med en personlighet og et særpreg som skiller henne fra det store gross. Her sammen med bildene "Summer of good Hope (t.v.) og "The Summer we will always remember".

" Summer of Love" har Turid Bogstad kalt dette bildet som både er "lettfattelig" og har flere dimensjoner og lag hvor betrakterens fantasi kan hente inspirasjon og opplevelse.

Bildekunstneren Turid Bogstad fra Son viser vakre - og spennende! - bilder i Creative galleri. Soft-bilder kaller hun de største og mest iøyenfallende av dem. På grunn av materialvalget.

Soft-bildene hun viser i Creative, er inspirert av poeten Rick Klaus Theis' dikt ”Summer of Life” som handler om hippiebevegelsen. Et dikt hun ble kjent med da hun for noen år siden bodde i USA.

Lange opplevelsesreiser
Men Turid Bogstads bilder er ikke programkunst. De kan sees - og oppleves – uavhengig av hennes inspirasjonskilde.
For det er uttrykksfulle og spennende bilder. Bilder hvor betrakteren kan finne stadig nye teknikker og tematiske enkeltheter å fordype seg i. Her er grunnlag for lange opplevelsesreiser. Dette er ikke bilder man blir ferdig med på én gang.

Aldri noen hippie
- Hippie-liv er ikke akkurat det jeg forbinder med deg. Det ligger et stykke unna den Turid Bogstad jeg kjenner fra en felles fortid i det statlige byråkratiet.
- Nei, jeg var aldri noen hippie. Men da jeg kom over det aktuelle diktet under mine år i USA, ble jeg sterkt fascinert og inspirert av det. Av frihetslengselen. Motet til å bryte broer og realisere sine innerste ønsker. Kanskje er forklaringen på denne fascinasjonen nettopp motsetningen til mitt eget straighte liv, svarer Turid Bogstad.
Siviløkonomen som selv la sin merkantile og byråkratiske fortid bak seg, og ble bildekunstner.

Tid til meg selv
- Jeg fulgte min mann til USA. Plutselig hadde jeg en masse tid til overs for meg selv. Ungene var voksne og selvstendige. Jeg tenkte: Hvorfor ikke prøve noe nytt? Hvorfor ikke realisere sider av meg selv som til nå har måttet vike. Så jeg begynte å delta i diverse workshops. I batikk, i trykkemetoder, i farging og fotooverføringer, komposisjon, design og fargelære, portrett og bildesøm – og mye, mye mer. Jeg kom i kontakt med miljøer og personer som lærte meg en masse. Fra bunnen av. På det grunnlaget har jeg så fortsatt å arbeide. Jeg håper at jeg stadig utvikler meg videre.

”I utgangspunktet er alt hvitt”
Og resultatene er ikke uteblitt. Det kan enhver forvisse seg om ved å legge Drøbak-turen innom Creative Galleri i Niels Carlsens gate før 2. november.
Det er forresten ikke bare soft-bilder og bilder i stort format Turid Bogstad viser. Hun arbeider i flere teknikker og diverse formater.
- I utgangspunktet er alt hvitt, forteller Turid Bokstad. Så trykker eller maler jeg de ulike elementene og appliserer; lag på lag. Det er en omstendig og møysommelig prosess.
- Hvor langtid bruker du på en slikt stort bilde?
Turid Bogstad ler. Litt oppgitt.
- Ikke spør om det du også. Jeg har mange tanker i hodet på en gang, og arbeider sjelden med ett bilde om gangen. Bildene vokser fram av en kontinuerlig prosess hvor jeg kan gå fra bilde til bilde. F. eks. er de bildene jeg viser her, skapt slik. Tidligere har jeg skapt bilder med andre motivkretser på samme måte. Jeg tar ikke tiden.

Firenze neste
Turid Bogstad har stilt ut mange steder. I inn- og utland. Nå stiller hun altså ut hos Ann Hoel i Creative Galleri i lille Drøbak. Neste år står verdens største tumleplass for samtidskunst, Firenze Biennalen, for tur.
- Dit kommer vel ikke hvem som helst?
- Nei, at jeg er valgt ut til å være med der, er helt uvirkelig, uttaler Turid Bogstad.
Min tidligere kollega fra Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet. Som har lagt byråkrati og andre mer og mindre borgerlige sysler bak seg og blitt bildekunstner.
På heltid.
Med stor suksess.
Gå innom Creative Galleri og se selv.

Se også: http://www.oblad.no/vestby/frihet-og-drommer-og-ofret-sommerferie-1.5563568, http://www.moss-avis.no/kultur/turid-bogstad-apner-utstilling-i-galleri-soon-1.5554706

Ingen kommentarer: