mandag 1. mars 2010

Hundeeiere en rase for seg

Foto: Kow d.e. 01032010 ©
Klikk på bildet for å se større versjon

Hundeavtrede ved postkassa.

Enkelte hundeeiere lar hunden bruke området ved vår postkasse som toalett.
Sommer som vinter. Men nå på vinteren synes det svært godt.
Eierne lufter bikkjene i langt bånd slik at de kan gå dit hvor luktsporene lokker dem.
Og der gjør de fra seg. Både det ene og det andre.
Hundemøkka må jeg stadig vekk fjerne med snøskuffa.
Urinen også. Jeg "høvler" av kanten så å si hver dag. Men det varer ikke. Nye flekker kommer daglig. Noen ganger flere ganger om dagen.
Det er noe griseri, selvfølgelig.
Jeg lurer på hva hundeeierne ville sagt hvis jeg hadde latt noen av barnebarna mine gjøre fra seg rett utenfor inngangen og postkassa deres.
Ville de synes at det var greit? En del av naturens orden?
For en uke eller to siden så jeg en dame som gikk tur med en lys golden retriever, sparke litt snø over hundemøkka før hun gikk videre. Hun gjorde ikke mine til å fjerne den.
Det skjedde ikke rett utenfor hos meg, men 15-20 meter unna. I snøhaugen på lekeplassen!
Av alle steder.
Alle hundeeiere er selvfølgelig ikke like sløve. Eller hensynsløse.
Men enkelte burde ikke hatt hund.
Har de likevel skaffet seg en - eller flere! - bør de sørge for at dyrene ikke gjør fra seg ved innkjørselen til folk. Eller på lekeplasser.
Hunden selv kan ikke regulere dette.
Det er eieren som må bruke hodet. Og ta hensyn til andre!
Holder man seg med hund, får man også bære de ulempene og det bryderiet som følger med.

Ingen kommentarer: