mandag 22. februar 2010

Den korteste vegen

Foto: Kow d.e. 12022010 ©
Klikk på bildet for å se større versjon

Her er det mye å lære for folk som planlegger veger.

I matematikken lærte vi at den korteste vegen mellom to punkter, er den rette linje.
Det bekreftes stadig vekk av virkeligheten.
Man kan lage så mange fortau, gangstier, bruer og overganger man bare vil, men oppfattes de som omveger, blir de ikke brukt.
Folk tar snarvegen.
Ikke alltid snorrett, men så godt som.
Som her over aktivitetsfeltet på Ullerud.
Her taler fakta sitt tydelige språk.
En verdifull lekse for den som vil vite hvordan folk flest tenker - og handler - når de kan spare noen skritt.
Selv velger jeg det trygge framfor det korte og går på fortauet ned bakken og rundt svingen.
Men hadde jeg vært yngre, og stødigere til beins i utfor og oppoverbakker, hadde kanskje også jeg falt for fristelsen.
Nå nøyer jeg meg med å registrere fakta og konstatere at den menneskelige natur reagerer som forventet.
Samt å registrere menneskets dekorative spor i vinterlandskapet.

Ingen kommentarer: