tirsdag 17. november 2009

Vaksinering på høygir

Foto: Kow d.e. 161109 ©
Klikk på bildet for å se større versjon

Øverst: God plass ute. Også på parkeringsplassene. Men innenfor sitter de som venter på å bli vaksinert, tett i tett. Pågangen er upåklagelig.

Nedenfor t.v.: Kommunen annonserer, men sier lite om når vanlige, friske voksne kan regne med å bli vaksinert.

Frognfolk vaksineres i hopetall.
I går var det dagen for de over 65 som har nærmere definerte sykdommer.
Da fikk jeg mitt stikk.
Frivillige fra det stedlige Røde Kors hjalp til. Leverte ut egenmeldingsskjema som skulle fylles ut - selv om skrivebekvemmelighetene var så som så - og tildelte plassnummer.

Noen gikk ut for å ta seg en røyk. Men ingen behøvde å stå ute. Det var plass til alle innendørs.
Det satt folk og ventet på kommunale sitteplasser, medbrakte stoler, på trappetrinn - og over alt ellers hvor det var mulig å slå seg nedpå.
Jeg hadde nummer 79 og var forberedt på lang venting, men da vaksineringen først begynte, gikk det unna.
Trenet personell satte sprøyter, og ropte "neste" i et imponerende tempo, og rådhusets kantine, korridorer og kommunestyresalen ble raskt fylt opp av vaksinerte som måtte vente 20 minutter før de forlot stedet.
I tilfelle ubehag og bivirkninger.
Men alle så ut til å befinne seg vel.

Når slipper friske voksne til?
Godt for alt som er unnagjort, tenker de vaksinerte sikkert i dag. Vanlige voksne mennesker uten spesielle sykdommer, lurer imidlertid på når det blir deres tur.
For som de fleste sier: Det er ikke meg selv jeg tenker på. Det er først og fremst barn og barnebarn og eldre som jeg nødig vil smitte hvis jeg blir syk.
Fornuftig tenkt, selvfølgelig.
Kanskje kommunen burde gå ut og fortelle når de friske voksne kan regne med å slippe til?
Det er ikke like lett - ja, ikke en gang mulig - for alle å følge med på kommunens nettside.

Ingen kommentarer: