mandag 20. juli 2009

Filip tatoverer i Drøbak


Foto: Kow d.e. 200709 ©
Klikk på bildene for å se større versjon


Over: Filip Chylinski dekorerer Drøbakkropper i Niels Carlsens gate.

Under: Filips ryggtavle er den beste reklame for den kroppskunsten han dyrker.

I Drøbak kan du bli tatovert.
I Niels Carlsens gate ligger Norse Ink Tattoo, og der holder Filip Chylinski til med nåler og blekk.
Filip som er fra Polen, utfører de rene kunststykker på armer og rygg og andre kroppsdeler som folk vil ha dekorert.
Det er ikke Filip som eier butikken. Det er det André Holt som gjør, men Filip svinger nålene og sørger for at folk får de dekorasjonene de vil ha - der de vil ha dem.
Akkurat når jeg stikker innom, er det ingen kunder i butikken. Det er for tidlig på dagen og butikken er egentlig ikke åpnet ennå. Den har åpent mandag til fredag fra klokka 1200 til 1800.
Døra er imidlertid åpen, og Filip tar seg en røyk på trappa.
Men han har dårlig tid for han skal gjøre alt klart til å ta i mot en kunde, så egentlig kommer jeg og forstyrer. Han forklarer derfor fort og kortfattet og ber meg skynde meg.
Filip Chylinski er en vandrende reklame for den kroppskunsten han dyrker. De tatoveringene han selv har, er det kamerater og kolleger i Polen som har utført.
Filip er nøye på hvordan han framstår. Også på bilder.
Det første bildet jeg tar, er han ikke fornøyd med. Det er noe galt med holdningen og vinkelen. Profilen kommer ikke til sin rett.
- Kan du slette det og ta et nytt?
Slette vil helst gjøre på PC'en, men jeg kan ta et nytt.
Han rister lettere oppgitt på hodet, men OK. Ta et nytt.
Bilde nummer to viser seg å bli "excelent", og når vi ber om å få ta bilde av hans veldekorerte ryggtvle, er det ikke nei i hans munn.
Den er han tydelig stolt av.
Men så er det slutt på tålmodigheten. Nå må han komme i gang med forberedelsene.
- Bare et par spørsmål til slutt: Kommer det mange kunder? Hvor mange har dere f.eks. tatovert i løpet av de fem månedene butikken har vært i gang? 100? 50? Eller 25?
- Nei, antall - det kan han ikke si. De teller ikke kundene, men mange fornøyde kunder har de hatt. Så svaret er "a lot of customers".
- Fra Frogn?
- Fra Drøbak og rundt omkring. Som sagt: A lot of customers!"
Og vil jeg treffe eieren - som er den som bør svare på spørsmål om driften - eller en kunde - om jeg vil studere den kunstneriske utfoldelsen og kvaliteten - bør jeg komme igjen litt senere.
For nå har han ikke tid til mere snakk. Nå må han komme i gang med forberedelsene slik at han er klar når kunden kommer. Vil jeg vite mer, får jeg komme tilbake.
Og det kan det nok hende jeg gjør, men noe personlig møte med nålene har jeg ingen planer om.
Til det er jeg nok altfor pysete og redd om skinnet.
I dobbelt forstand.

Ingen kommentarer: