fredag 17. april 2009

Likhet for loven

Foto: Kow d.e. 160409 ©
Klikk på bildet for å se større versjon

"Ege-torget" er et innbydende uterom som bør kunne brukes til litt av hvert.

Per Klynderud som driver Bakrommet Sportspub vil ha samme åpningstider og skjenkerettigheter som andre skjenkesteder i Drøbak.
Han vil i sommersesongen arrangere tilstelninger med sang og musikk på Egetorget, etter at butikkene der har stengt for dagen, og utvide serverings- og skjenkeretten ute fra 20 til 50 sitteplasser.
Trubadurer og allsang er noe Drøbak trenger.
Sosialtjenesten mener at åpningstiden for uteservering bør "begrenses til kl. 21.30 av hensyn til tilliggende boliger og nabolag”.
Lensmannen har ennå ikke uttalt seg.
Rådmannen foreslår at skjenkeområdet utendørs utvides så fremt det avgrenses fysisk.
Forøvrig foreslår han at Klynderud får utvidet skjenketid innendørs, men ikke ute.
Det reagerer Klynderud sterkt på.
- Jeg har aldri hatt noen klager, sier Klynderud til DrøbakNotater. Jeg ber om å bli behandlet på lik linje med andre. Etterkommerne etter skjenkesteder som det er klaget på, får maksimal skjenketid ute. Men jeg og mitt etablissement som aldri har forstyrret noen, skal altså nektes. Man får i rettferdighetens navn vente med å begrense mine rettigheter til jeg har gjort noe galt. Gi meg en sjanse og bedøm resultatene.
DrøbakNotater forstår inderlig vel at folk vil ha nattero - selv om sommeren, og selv om de bor i Drøbak.
Men Drøbak er et bymessig sentrum.
Det stiller krav både til beboere og næringsdrivende.
Rådmannen prøver å være føre var.
Det er prisverdig, men i denne saken fører det til noe som ikke helt uten grunn oppleves som forskjellsbehandling.
Konklusjonen når Utvalg for oppvekst, omsorg og kultur skal behandle saken førstkommende tirsdag, bør derfor bli at Per Klynderud og Bakrommet Sportspub, gis en sjanse.
Går det bra, har sommerbyen Drøbak fått nok et bein å stå på.

Ingen kommentarer: